شهر استانبول از نگاه یک طراح

هر فردی بر اساس نحوه تفکر و علایق خود ، نگاه متفاوتی به هر آنچه در اطرافش اتفاق می افتد ، دارد . زیبایی هی چ شهری تمام شدنی نیست چرا که نگاه های ما با یکدیگر ، متفاوت و این اتفاق تمام نشدنی نیست . در این مقاله 5 مورد از اماکن دیدنی شهر استانبول را از نگاه سارا عبد الله ، به عنوان یک طراح بررسی می کنیم .

 


پل گالاتا با گذر از گلدن هورن، استانبول جدید و قدیم را به هم وصل می نماید.
«سارا. عبدالله » که یک طراح  است، 5 مورد از اماکن دیدنی این شهر را با نگاه خلاقانه خود با ما درمیان گذاشت تا ضمن استراحتی کوتاه بتوانیم از آنجا دیدن کنیم.
من به عنوان یک طراح  سفر می کنم تا ضمن کسب الهاماتی برای جزئیات طراحی های جدید بتوانم در خصوص معنای مهمان نوازی در آن فرهنگ به دیدگاه جامع تری برسم. زمانی «پل اسمیت » در یک سخنرانی در «نیو هوس » نیویورک گفت: «به اطراف خود بنگرید، چشمان خود را باز کنید، در اطراف شما الهاماتی وجود دارند». این گفته همواره در درون من طنین انداز می شود چرا که اعتقاد دارم سفر الهامات بی پایانی را فراهم می آورد: از جزئیات موجود در طبیعت، همچون الگوی ساده ی امواج در آب و الگوهای شگفت انگیز برگ گیاهان گرفته تا بررسی منسوجات محلی و صحبت با صنعتگران.
سفر اخیر من به استانبول پر از الهام بود؛ مکان های زیر 5 مورد از مکان های مورد علاقه من بودند:


1. موزه هنرهای مدرن استانبول
به محض نشستن هواپیما در شهر استانبول، اولین کاری که انجام می دهم بازدید از موزه هنرهای مدرن در ساحل «کاراکوی » است که هنر هنرمندان ترکی را به نمایش می گذارد و میزبان نمایشگاه های دوسالانه این شهر و تعدادی از نمایشگاه های جالب و متنوع است که غالبا ًً شما این نمایشگاه ها را غیرمنتظره تلقی می کنید.

 

 

آثار ارائه شده در نمایشگاه دوسالانه استانبول (عکس توسط سارا . عبدالله)

2. «هنر آی وی وی بر روی ظروف چینی»
دوستی مرا به «موزه ساکیپ سابانجی » در یک عمارت تاریخی در محله «امیرگان » دعوت نمود تا از نمایشگاه جدید «آی وی وی» که یک فعال و هنرمند سیاسی مشهور جهانی است و من دوستش دارم دیدن کنم (این نمایشگاه تا 11 مارس برقرار است). این نمایشگاه بر روی آثار او در حوزه ظروف چینی معطوف است و طنین آثار او و مسیر حرفه ای اش به گونه ای در من می پیچد که گویا همواره بی قرار رسیدن به عدالت اجتماعی از طریق هنرهای او بوده ام.

 

 

موزه ساکیپ سابانجی (عکس توسط سارا . عبدالله)

 

 3. کتابخانه دولتی بایزید 
من به کتابخانه دولتی تازه بازسازی شده ی استانبول سری زدم؛ این کتابخانه در «کادیر سیلار کادسی » در «شهر قدیمی » فوق العاده ی استانبول واقع شده است. مرمت و بازسازی مجدد این کتابخانه که در سال 1884 تأسیس شده است، بیش از یک دهه ادامه داشت و در سال 2015 به پایان رسید، به گونه ای که توسعه مختصری در امتداد یکی از نماهای ساختمان صورت گرفت و یک سری به روزرسانی های جدید در قسمت های داخلی آن انجام شد. نتیجه این امر تلفیق زیبایی از سبک قدیم و جدید است. میزهای مدرن، بلند و خوش ترکیب در اتاق مطالعه در توازن با سقف گنبددار زیبا و بدیع با رنگ سفید و آبی قرار گرفته اند و این در حالی است که مجموعه گسترده ی کتب نادر و نسخه های خطی عصر عثمانی این مؤسسه در مکعب های شیشه ای فوق مدرن دارای تهویه قرار داده شده اند.

 

 

سقف های رنگ شده ی کتابخانه (عکس توسط سارا . عبدالله)

 

4. بازار بزرگ
در نزدیکی کتابخانه دولتی، غیرممکن است که بتوان این مقصد نمادین را نادیده گرفت. این مکان یادآور پیشنهادات تاریخی، قدیمی و کلانی است که ترکیه به آنها شناخته شده است.

 


 

بازار بزرگ

 

5. کاراکوی لوکانتاسی 
من دوست دارم که اقامتم در استانبول را با صرف شام در رستوران «کاراکوی لوکانتاسی» که دقیقاً رو به روی پل گالاتا می باشد به پایان برسانم. گشتی در رستوران بزنید تا ملاحظه نمایید که آن تأثیرات قدیمی مشاهده شده در بازار، به جزئیاتی ظریف در این رستوران مدرن تبدیل شده اند. چشیدن طیفی از مزه های سنتی ترکی در اینجا یکی از بهترین راه های تجربه کردن ساحل «بی اوغلو » است.

 


ساحل کاراکوی

9 توصیه برای داشتن یک پرواز عالی؛ از زبان مهمانداران هواپیما
۱۳۹۸/۱۱/۱۰ پنج شنبه
9 توصیه برای داشتن یک پرواز عالی؛ از زبان مهمانداران هواپیما

چیزهای زیادی هست که اگر بدانیم و به کارشان گیریم، سفرهای هوایی را به کام خود شیرین‌تر کرده‌ایم.. قبل از پرواز با چه برنامه‌ای بخوابیم، چطور وسایلمان را جمع کنیم، از چه راه‌هایی خودمان را ساعت‌ها در هواپیما سرگرم کنیم و خیلی چیزهای دیگر خوشبختانه باید گفت امروز محصولات و برنامه‌های بسیاری طراحی شده‌اند تا سفری دلپذیر را برایمان به ارمغان آورند...

خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش ..
۱۳۹۸/۱۰/۷ شنبه
خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش ..

خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش به‌زودی درهای خود را به روی علاقه‌مندان باز می‌کنند؛ آن هم با دیوارهای شیشه‌ای و سوناهای اختصاصی..

به این خانه‌های اسکیموییِ طالع‌بینی و هری‌پاتری‌ کنار ساحل پناه ببرید و دست زمستان سرد را ببندید
۱۳۹۸/۱۰/۴ چهارشنبه
به این خانه‌های اسکیموییِ طالع‌بینی و هری‌پاتری‌ کنار ساحل پناه ببرید و دست زمستان سرد را ببندید

زمستان فرارسیده است و تنها یک کار می‌توان کرد: سرپناهی باید یافت. اما بیایید این زمستان را به جای سر کردن در اقامتگاه‌های قدیمی، چند صباحی را در یک ایگلو (خانه‌ی اسکیموییِ) فوق لوکس و چندحسی سپری کنید....

شده تا به حال در هواپیما درخواستِ غذای بیشتری کنید؟
۱۳۹۸/۹/۱۰ یکشنبه
شده تا به حال در هواپیما درخواستِ غذای بیشتری کنید؟

معمولاً همه از کیفیت غذای هواپیما شاکی اند، اما هستند پروازهایی که غذاهایی تحویل می‌دهند جذاب که از زیرِ دستِ سرآشپزهای درجه یک بیرون آمده و آنقدر خوشمزه است که خودتان خواهید خواست کمی بیشتر برایتان بیاورند...