شده تا به حال در هواپیما درخواستِ غذای بیشتری کنید؟

معمولاً همه از کیفیت غذای هواپیما شاکی اند، اما هستند پروازهایی که غذاهایی تحویل می‌دهند جذاب که از زیرِ دستِ سرآشپزهای درجه یک بیرون آمده و آنقدر خوشمزه است که خودتان خواهید خواست کمی بیشتر برایتان بیاورند...

 

 

آن دوره‌ای که غذای هواپیماها  بد مزه‌ وغیر قابل خوردن بود، دیگر گذشته است. غذاهای امروز را سرآشپزهای حرفه‌ای درست می‌کنند. حالا دیگر در هواپیماها شاه‌میگوی آمریکایی با سس نارگیلی سرو می‌شود که ادویه‌ی کاری هم به آن زده‌اند. گاهی هم مرغ تاجین مراکشی را در کنار لیمو و گل کلم و سالاد کوسکوس برایتان می‌آورند. با یک چنین منویی چندان هم جای تعجب نیست، اگر مسافران غذای بیشتری بخواهند. اما آیا اصلاً می‌شود چنین کاری کرد؟ فرض کنیم اصلاً دکمه‌ی بالای سرتان را هم زدید. چطور می‌خواهید وقتی مهماندار آمد، برایش توضیح دهید که من باز هم می‌خواهم.

استفان سِگریوز ساکن پورتلند آمریکاست و زیاد با هواپیما سفر می‌کند. او دست اندر کارِ تهیه‌ی پادکست «نقطه‌ها، خط‌ها و مقصدها» برای مسافران است. استفان می‌گوید هیچ خجالت نمی‌کشد، اگر بخواهد در هواپیما درخواست غذای بیشتری کند. او در گفت‌وگویش با مجله‌ی کُنده نَست تراوالر تعریف می‌کند: «بارها شده که تو پروازهای به‌صرفه (اکونومی) گفتم اگه میشه غذای بیشتری می‌خوام. اونم معمولاً به خاطر اینه که هر دفعه از سر کارِ پرفشار دارم میرم یا میام و وقتی می‌رسم فرودگاه، دیر شده و دیگه وقت نمی‌کنم اونجا از مغازه‌های توی سالن یه چیزی پیدا کنم بخورم. به مهماندار میگم بعد از اینکه همه‌ی غذاها رو داد، اگه چیزی موند برا من بیاره. معمولاً یه خرده تعجب می‌کنن. حتی یه بار یکی‌شون گفت "مطمئنید می‌خواید بازم از این غذا بخورید؟!" ولی آخرش همه لطف می‌کنن و میارن.» 

 

گذشت آن زمانی که غذاهای هواپیما را نمی‌شد خورد

خدمه‌ی هواپیما در هر پرواز چند لیست دارند که یکی از آنها با جزئیات توضیح داده که هر مسافری کجا نشسته و چه مسافرانی از قبل، غذای به‌خصوصی سفارش داده‌اند. در همان لیست آمده که شرکت تهیه‌ی غذای پرواز چه نوشیدنی‌ها و غذاهایی را برای هر یک از رده‌های مختلف (به‌صرفه، تجاری، درجه یک) در آن سفر ارائه کرده است. این کار هم به درد می‌خورد (چون مسافرانی که رژیم غذایی خاصی دارند، می‌توانند غذای دلخواهشان را سفارش دهند) و هم مدیریت و پاسخگویی خط پروازی را بالاتر می‌برد. خودِ خدمه‌ی پرواز هم در نهایت می‌توانند هر غذای بازنشده‌ای را که مانده، بخورند، ولی در پایان پرواز باید بنا به مقررات بهداشتی همه‌ی غذاهای فاسدشدنی (دست‌خورده یا دست‌نخورده) را دور بریزند.

نیک لوکاس که یکی از پیشکسوت‌های صنعت تهیه‌ی غذا و مؤسس سایت InflightFeed بوده، به ما می‌گوید «معمولاً غذاهای هواپیما رو به تعداد دقیق مسافران هر پرواز تهیه می‌کنن. چون ایرلاین‌ها می‌خوان هدررفتِ غذاهاشون رو به حداقل برسونن.» لوکاس می‌گوید برای او هم پیش آمده که غذای بیشتری بخواهد. «تا حالا چند بار شده که درخواست غذای بیشتری کردم. می‌دونم یه جورایی غیرعادیه آدم تو هواپیما بگه من بیشتر غذا می‌خوام، اما خب بعضی وقتا بوده که خیلی گشنه‌م بوده یا حجم غذاهاشون واقعاً کم بوده. منم خیلی محترمانه از خدمه درخواست کردم و تا حالا هم "نه" نشنیدم.»

اگر می‌بینید در سفرهای هوایی، اشتهایتان هم سر به آسمان می‌کشد، می‌توانید خودتان بسته‌های کوچک خوراکی با خود بیاورید و یا کلاً کیفیت غذایتان را بالاتر ببرید. بعضی از خطوط هوایی مثل آنا، ایرفرانس، آسترینِ اتریش، کی‌ال‌ام و بریتیش ایرویز حاضرند در قبال دریافت مبلغی مشخص، غذاهایی با حجم بیشتر و خوشمزه‌تر را در سینی بگذارند و برایتان بیاورند. مثلاً می‌توانید شامی داشته باشید از شنسل گوشت گوساله با سالاد سیب‌زمینی و خیار به همراه نان تازه و موس شکلاتی برای دسر که همه‌اش می‌شود 13 پوند. خط هوایی ایرفرانس یک سرویس «آلا کارت» دارد که مسافران رده‌ی به‌صرفه (اکونومی) می‌توانند از آن استفاده کنند و از منوهای متنوع‌تری بهره‌مند شوند. در این منوها می‌توانید غذاهای سالم‌تری پیدا کنید و سفارش دهید، یا مثلاً برای فرزندان خردسالتان از My Fun Menu استفاده کنید تا غذاهای جذاب کودکانه برایشان بیاورند و با خوردنش سرشان هم گرم شود. یا حتی اصلاً از سینی غذاهای لذیذ فروشگاه فوشون پاریس برای خودتان سفارش دهید و با مزه‌اش سفر را به کام خود خوشگوارتر کنید. البته اینها کمی هزینه هم دارد.

برای اینکه بفهمیم چطور باید در هواپیما درخواست غذای اضافه کنیم، از خدمه‌ی رده‌ی به‌صرفه‌ی (اکونومی) یکی از پروازهای Emirates که از مالدیو به دوبی می‌رفت، یک نظرسنجی کردیم. آنها به ما گفتند زمان مناسب برای این کار، وقتی‌ست که غذای همه را داده باشند. چون اگر از همان اول چنین تقاضایی کنید، ممکن است غذایی برای بقیه‌ی مسافران نماند. اگر آرام تقاضایتان را برایشان مطرح کنید، بسیار خوشحال می‌شوند. اما به هیچ وجه نیاز نیست از جایتان بلند شوید و بروید در آشپزخانه‌ی هواپیما، مهمانداری را گوشه‌ای گیر بیندازید و خیلی یواش خواسته‌تان را مطرح کنید. همین که زنگِ بالای سرتان را بزنید، کافی‌ست. اینطور بهتر هم هست. چون مهماندار شماره‌ی صندلی‌تان را هم خواهد دانست و بعداً می‌تواند دوباره برای جمع کردن زباله‌ها برگردد.

یکی از مهانداران به ما گفت «آره، این اتفاق می‌افته گاهی اوقات. منم هر دفعه غذای اضافه می‌برم واسه کسایی که خواستن. ولی خب بعضی وقتا هم غذامون تموم میشه. نمیشه کاریش کرد. اگه تعداد خیلی زیادی از یه غذا داشته باشیم (مثل همین امروز که یه عالمه مرغ ترش و شیرین داشتیم) خیلی راحت‌تر از همون اول به هرکی بخواد تقدیم می‌کنم. اما اگه غذای اصلی‌مون رو زیاد نداشته باشیم، مسافرا ممکنه یه خرده ناراحت شن. به خاطر همین هر دفعه سعی می‌کنم زود تمومش نکنیم. ولی آخرش که غذاها رو دیگه کامل توزیع کردیم و همه دارن می‌خورن، دیگه خیالم راحت میشه. اونجاست که خیلی خوشحال میشم اگه بتونم مسافرامون رو خوشحال‌تر کنم.»

خوش گذشتن به مسافران در پرواز، کمترین چیزی‌ست که یک مسافر از خط هوایی انتظار دارد. بنابراین رودروایسی نکنید. بروید جلو و بگویید «بازم از اون کیک خوشگلا دارین؟» فقط قبلش از خدا بخواهید کسی پیش از شما چنین تصمیمی نگرفته باشد.

9 توصیه برای داشتن یک پرواز عالی؛ از زبان مهمانداران هواپیما
۱۳۹۸/۱۱/۱۰ پنج شنبه
9 توصیه برای داشتن یک پرواز عالی؛ از زبان مهمانداران هواپیما

چیزهای زیادی هست که اگر بدانیم و به کارشان گیریم، سفرهای هوایی را به کام خود شیرین‌تر کرده‌ایم.. قبل از پرواز با چه برنامه‌ای بخوابیم، چطور وسایلمان را جمع کنیم، از چه راه‌هایی خودمان را ساعت‌ها در هواپیما سرگرم کنیم و خیلی چیزهای دیگر خوشبختانه باید گفت امروز محصولات و برنامه‌های بسیاری طراحی شده‌اند تا سفری دلپذیر را برایمان به ارمغان آورند...

خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش ..
۱۳۹۸/۱۰/۷ شنبه
خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش ..

خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش به‌زودی درهای خود را به روی علاقه‌مندان باز می‌کنند؛ آن هم با دیوارهای شیشه‌ای و سوناهای اختصاصی..

به این خانه‌های اسکیموییِ طالع‌بینی و هری‌پاتری‌ کنار ساحل پناه ببرید و دست زمستان سرد را ببندید
۱۳۹۸/۱۰/۴ چهارشنبه
به این خانه‌های اسکیموییِ طالع‌بینی و هری‌پاتری‌ کنار ساحل پناه ببرید و دست زمستان سرد را ببندید

زمستان فرارسیده است و تنها یک کار می‌توان کرد: سرپناهی باید یافت. اما بیایید این زمستان را به جای سر کردن در اقامتگاه‌های قدیمی، چند صباحی را در یک ایگلو (خانه‌ی اسکیموییِ) فوق لوکس و چندحسی سپری کنید....

چیزهایی که مهمانداران هواپیما انتظار دارند شما در مورد شغلشان بدانید
۱۳۹۸/۸/۱۹ یکشنبه
چیزهایی که مهمانداران هواپیما انتظار دارند شما در مورد شغلشان بدانید

کار مهمانداران این است که پرواز را برای شما امن و راحت کنند (به‌خصوص امن). اما چند نکته‌ی کوچک هست که می‌خواهند بدانید و همکاری کنید تا بتوانند به شما کمک کنند...