راهنمای سفر به مالاگا

گالری‌های هنری جدید، یک فرهنگ غذایی روح‌بخش و آب و هوای مدیترانه‌ای؛ این‌ها همه در کنار هم، مالاگا را به شهری درخشان تبدیل کرده‌است.

این شهر که در ورودی کوستا دل سول (Costa del Sol) قرار دارد و از قضا زادگاه پیکاسو نیز هست، پر شده از گالری‌های جدید و غذاها و آشپزی‌های خاصی که به‌‌غایت نشاط‌بخش اند. طبیعی‌ست چنین شهری درخشان باشد. تا مدت‌ها، بیشترِ انگلیسی‌های قدیم فکر می‌کردند مالاگا تنها یک ایستگاه بین راهی برای شهرهای فوئنخیرولا، توره‌مولینوس، ماربلا و دیگر نقاط کوستا دل سول است. ولی امروز شهر زیبا و قدیمی مالاگا که گرداگردِ یک کلیسای جامع عصر رنسانس سر بر آورده، خود را یکسره از شورِ زندگی آکنده است. مالاگا کمی غیرعادی هم هست. از یک طرف، چهره‌ی یک بندر قدیمی تخلیه‌ی بار را دارد که همچنان با کارگرانی غرق در روغن و لکه‌های نمک به کار خود ادامه می‌دهند و از طرف دیگر، شهری‌ست تمیز و کهن در حاشیه‌ی مدیترانه. در این شهر کارهای بسیاری می‌شود کرد. جاهای بسیاری را می‌توان دید؛ یکی از آنها کاخی‌ست که به سبک کاخ‌های شمال آفریقا ساخته شده. کمی آن طرف‌تَرَش هم یک باغ گیاه‌شناسی چشم‌نواز قرار دارد. خوشبختانه حالا که انقلاب غذایی اسپانیا بالأخره به آندلس رسیده، رستوران‌های عالی بیشماری هر روز این سو و آن سو سبز می‌شوند که می‌توانند با تازه‌ترین غذاهای دریایی و پیش‌غذاهای معروف اسپانیایی (تاپاس) پذیرای شما باشند. به همه‌ی اینها هوای عالی این روزهای اروپا را هم اضافه کنید. حالا اگر سفرتان با پروازهای ارزان هم باشد، مالاگا مقصدی می‌شود به‌غایت جذاب که برای آخر هفته منتظر شماست.

 

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی اندلس به راهنماهای ما به مناطق گرانادا، سِویل و کوستا دلا لوس نگاه کنید.

 

 

در مالاگا کجا می‌توان اقامت کرد

اَ سِ مالاگا پالاسیو (AC MALAGA PALACIO)

خیابان کورتینا دل موآیه هتل‌های زنجیره‌ای AC اسپانیا مثال‌زدنی اند. این هتل‌ها طراحی‌های مدرن ویژه‌ای دارند که برای راحتی اهمیتی فوق‌العاده قائل شده است. ساختمان خوش‌نمای هتل مالاگا (Málaga Palacio) متعلق به سال‌های دهه‌ی 1960 است. این هتل به‌زیبایی بین دریا و کلیسای جامع قرار گرفته است. هتلی بزرگ که از طبقات بالایش می‌توان بهترین مناظر شهر را دید.

 

اِل خونکال روندا (EL JUNCAL RONDA)

این هتل که تا حدی از هتل سن مارتین لِین لندن الهام گرفته، خود زاییده‌ی ذهنِ خلاق طراحان رستوران تراگابوشس مالاگاست (نگاه کنید به قسمت کجا می‌توان غذا خورد)؛ رستوران مدرنی که درهایش را به روی آشپزی جدید اندلسی گشوده. ال خونکال تا پیش از اینکه این تیم، مسئولیت نوسازی و طراحی‌اش را به عهده گیرد، یک هتل معمولی بود، ولی امروز تبدیل شده به هتلی مینیمالیستی و کوچک با آخرین و مدرن‌ترین طرح‌ها. آن هم با شیشه‌کاری‌های بسیار، دیوارهای سفید و نورپردازی سقفی. دکوری که مثل طراحی‌های مکتب زِن (مکاشفه و مراقبه‌ی بودایی) هم راحت است، هم ساده و بی‌آلایش .

مبل‌های بزرگ و نرم، تخت‌های بزرگتر و نرم‌تر، گرمایش زیرزمینی در حمام‌ها و یک رستوران اختصاصی برای مهمانان هتل که هر شب با یک منوی پیشنهادی جدید از ترکیبات ابداعی غذاها و خوراکی‌های محلی از مهمانانش پذیرایی می‌کند. این هتل در کنار سونا و جکوزی، یک استخر شنای روباز بزرگ هم دارد. ال خونکال روندا یکی از هتل‌هایی بود که در سال 2002 در فهرست جذاب‌ترین‌ها (The Hot List) قرار گرفت.

 

هتل لاریوس (HOTEL LARIOS)

هتلی لوکس که در یک خیابان مخصوص عابران پیاده قرار گرفته است. هتل لاریوس، درست در مرکز شهر است؛ چسبیده به میدان کنستیتویون. طراحی داخلی آرت دکوی (سبک طراحی داخلی دهه‌ی 1920) این هتل، اصل نیست، ولی با این حال، حس خوبی در شما ایجاد می‌کند.

 

هتل ان اچ مالاگا (NH MALAGA)

 

زنجیره‌ی هتل‌های اسپانیایی NH به‌تازگی هتل جدیدی در مالاگا افتتاح کرده است. این هتل که در پای رودخانه قرار گرفته، سراسر از آجرهای قرمز ساخته شده است. تا مرکز هنرهای معاصر هم تنها چند دقیقه پیاده‌روی لازم دارد. هتلی‌ست مدرن و جمع و جور که کارتان را راه می‌اندازد و به هیچ وجه دلتان را نمی‌زند.

 

 

هتل پارادور د هیبرالفارو (PARADOR DE MALAGA GIBRALFARO)

 

هیبرالفارو یا خیبرالفارو تپه‌ای‌ست بر فراز دژ القصبه در مالاگا؛ جایی که عرب‌ها پیش از فرار از اندلس، آخرین استحکامات نظامی‌شان را برپا کردند. پارادور یک ساختمان سنگی‌ست که درست، کنار مجموعه‌ی قلعه قرار گرفته است. هتلی که با استفاده از شیوه‌ی چینی به سبک ویژه‌ی پارادور، فضای آرامش‌بخشی به وجود آورده. چشم‌انداز اینجا هم تماشایی‌ست. تنها مشکل، این است که قدری تا مرکز شهر فاصله دارد. اگر ماشین نداشته باشید یا نخواهید مدام تاکسی بگیرید، می‌توانید روی خط اتوبوس شماره 35 حساب کنید.

 

 

در مالاگا کجا می‌توان غذا خورد؟

رستوران آبوئلا ماریا (ABUELA MARIA Calle Salvador Allende 15 (00 34 95 229 9687)

در خیابان سالوادور آلنده قرار دارد. در قسمت انتهایی شهر، نزدیک اِل پالو، رستورانی هست که بسیار مورد توجه مالاگایی‌هاست. کسانی که به این رستوران رفته‌اند و از کارش خبر دارند، بیشترین امتیاز را به آن داده‌اند. شاید محلش خیلی قشنگ نباشد، ولی در عوض منوی به‌شدت جذابی دارد. رستوران آبوئلا ماریا غذاهای ترکیبی مختلفی را از فرهنگ‌های مختلف عرضه می‌کند. از بشقاب خرچنگ نروژی با کونفی گوجه فرنگی و کارامل سس سؤیا تا کمپوت گلابی و گوشت اردک، همه چیز اینجا جذاب و غیرمنتظره است. غذاهایی که تناسبی با محله‌ی ماهی‌های سرخ‌شده‌ی مالاگا، ندارند.

 

کافه دو پاریس (CAFE DE PARIS Calle Vélez-Malaga, 8 (00 34 95 222 5043)

در خیابان ولز مالاگا 8 واقع شده است. رستورانی که توسط یک خانواده اداره می‌شود. منتها با یک تفاوت؛ اینجا سرآشپز همه‌ی هیجان‌ها و احساسات زنده‌ی آشپزی نوین اسپانیایی را در آشپزی‌اش دخیل می‌کند. از آن میان می‌توان به حضور استادان آشپزی چون فِرّان آدریا و مارتین براساتگی اشاره کرد. حالا که یک ستاره‌ی میشلین هم خورده کنار اسم این رستوران، می‌بینیم دارد به‌تدریج راهش را برای برند شدن باز می‌کند. گرچه دکور پاریسی قرن نوزدهمی‌اش دیگر کمی زیادی غلوآمیز شده، اما غذاهای باطراواتش همه چیز را جبران می‌کنند. آدم‌های جوان، رویکردهای جدید و حس اطمینان؛ همه و همه چیزهایی هستند که از درِ آشپزخانه‌ی این رستوران بیرون می‌آیند.

 

 

EL REFECTORIUM Calle de Cervantes, 7 (00 34 95 221 8990).

یکی از شیک‌ترین و دلپذیرترین بارهای پیش‌غذای خاص اسپانیایی (تاپاس) را می‌توانید در رستوران ال رفکتوریوم پیدا کنید. محیطی که کاملاً حسی اسپانیایی به شما می‌دهد. این رستوران، بیشتر مورد توجه تاجران و سرمایه‌داران است. ناگزیر فضایی مردانه دارد؛ یعنی بیشتر مشتریانش مرد هستند. نزدیکی این رستوران به میدان گاوبازی باعث می‌شود در روزهای مبارزه، گاوبازان و هوادارانشان یکسره به این محل سرازیر شوند. گاوبازانی که پیش از مبارزه سیگار برگشان را هرچه خشمگین‌تر با دندان می‌جوند و بیرون می‌دهند. بار را فراموش نکنیم. در این بار می‌توانید بهترین تاپاس را بخورید: غذاهای دریایی که در شکم فلفل پیکیوی اسپانیایی قرار گرفته‌اند، کوفته‌ی گوشت گاو دودی و یک سالاد فوق‌العاده‌ی روسی با مایونز دست‌ساز. فلامنکین هم خوشمزه است؛ یک رول گوشت لذیذ، که با پنیر پر شده.

 

PALO CORTADO Avenida de Pries, 4 (00 34 95 260 8861).

پالو کوردتادو یک خانه‌ی قدیمی بود نزدیک میدان گاوبازی. چندی پیش آن را گرفتند و به شکلی خیلی مدرن و کمی دیوانه‌طور نوسازی کردند. یعنی نورهای رنگارنگ طبیعی بیشماری در آن کار گذاشتند و یک آشپزخانه اوپن ساختند که حتی از میزهای طبقات بالا هم می‌توانید آن را ببینید. غذایش خوشمزه است و گاهی ماجراجویانه. طبعاً ماجراجویی‌ها هم همیشه، درست آنطور که انتظار می‌رود، از آب در نمی‌آیند. روش طبخ ماهی‌شان، اینجا یکی از نقاط قوت است: گوشت کوسه را کباب می‌کنند و بر روی رشته‌های نودل که آنها را در روغن سیاه‌رنگ ده‌پای دریایی سرخ کرده‌اند، به همراه باقلا سرو می‌کنند. غذایی‌ست به‌شدت آبدار و خوش‌طعم. بعد از غذا هم برای دسر می‌توانید ترکیب جین و تونیک با میو‌ه‌ی سرو کوهی و پوست لیمو را امتحان کنید.

 

 

 

 

TRAGABUCHES Calle José Aparicio, 1, 29400 Ronda, Malaga, Spain.

 

رستوران تراگابوشس در اولین سال فعالیتش یک ستاره‌ی میشلین گرفت. اتفاقی که در اسپانیا کم‌نظیر است؛ آن هم به‌خصوص در جای کوچکی مثل روندا. کسی تا به حال ناراضی از اینجا بیرون نرفته. رستورانی که جدیدترین و ناشناخته‌ترین ترکیب‌های مواد را در کار می‌گیرد تا غذاهایی خوشمزه و خاص تحویل دهد

 

در مالاگا کجاها را باید دید؟

اگر جای خاصی را برای دیدن، مد نظر نداشته باشید، مالاگا هم می‌تواند مثل هر شهر قدیمی دیگری، بیشترین لذت را در شما ایجاد کند. چون هرجا بروید، تنوع می‌بینید؛ هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ بافت شهری و معماری. از کهنگی و قدمت بوهمیایی خیابان گرانادا گرفته تا فضاهای شلوغی چون میدان کنستیتوسیون. میدانی که به خانه‌های قرن هجدهمی‌اش معروف است؛ خانه‌هایی از جنس آجرهای صورتی‌رنگ.

این میدان به خیابان پیاده‌روی مارکِس دِ لاریوس راه دارد. در واقع مارکِس دِ لاریوس، کارکردِ میدان نقش جهان اصفهان را در مالاگا دارد. جایی که مخصوصِ چرخیدن و پرسه زدن و لذت بردن است. احتمالاً این خیابان، شکل قدیمی‌اش را کامل، حفظ نکرده، ولی جواهرفروشی‌های قدیمی‌اش، بوتیک‌ها و هتل‌های آرت دکو (سبک طراحی داخلی دهه‌ی 1920) همه در جای خود باقی اند. آنجا می‌توانید سری هم بزنید به کُنفیتِریا لپانتو (Lepanto)، شیک‌ترین کافه قنادی مالاگا و در کنار خانم‌های خوش‌عطری که موهاشان را فر کرده‌اند، هات چاکلت بخورید و کیک بادام.

از همانجا یواش راه بیفتید سمتِ بودِگاها (نوشیدنی‌فروشی‌های سردابی در اسپانیا) و بروید در این بارهای تاریخی در زیرِ زمین، بنوشید و ببینید چطور است. معروف‌ترین‌هاشان اینها هستند: آنتیگوا کاسا د هوآردیا (Antigua Casa de Guardia)، اُره‌یِنا در خیابان مورِنو مونتروی (Orellana / Calle Moreno Monroy) و سرانجام اِل باریل دِل میستیکو (El Barril del Místico)، که در دو قدمیِ بندرگاه، روبروی اداره‌ی گمرک سابق قرار دارد. یک گزینه‌ی سالم‌تر هم این است که یک روز برای گشت و گذار به باغ کُنسپسیون بروید. باغی باشکوه که تاریخش به اواسط قرن 19 برمی‌گردد. اینجا بود که آمالیا اِریدیا لیورمور و خورخه لورینگ اویارزابال، دو تن از آریستوکرات‌های محلی، یک روز تصمیم گرفتند یک جنگل استوایی در سواحل مدیترانه برپا کنند و کردند.

 
ساحل‌های شرقی شهر هم به این ترتیب اند:
 
اول از همه، مالاگِتا (La Malagueta) که پر جنب و جوش ترین ساحل مالاگاست.
 
بعد هم ساحل‌های پِدرِگالِخو (Pedregaleo)
 

 

اِل پالو (El Palo)

 

سواحلی شلوغ‌تر که مالاگایی‌ها آخر هفته‌ها، بعد از ظهر برای خوردن ماهی سرخ‌شده و پائه‌یا (paella) یک غذای سرخ‌کردنی اسپانیایی محبوب که از ترکیب برنج، زعفران، مرغ، غذاهای دریایی و ... درست می‌شود) به آنجا سرازیر می‌شوند.

 

مقصدها

زیبایی قرون وسطایی نورتامبرلند

 

PICASSO MUSEUM 

یکی از دلایل خوبی که مالاگا را به شهری دیدنی تبدیل کرده، موزه‌ی جدید پیکاسو ست که در کاخِ نوسازی‌شده‌ی بوئناویستا در محله‌ی قدیمی یهودیان مالاگا قرار دارد. در اینجا کلکسیونی بالغ بر 200 اثر فوق‌العاده باارزش پیکاسو جمع‌آوری شده است؛ شامل مجسمه‌ها، آثار رنگ روغن، پیش‌طرح‌ها (sketch) و حکاکی‌هایش.

 

القَصَبه (THE ALCAZABA)

مالاگا هم مثل تعدادی از شهرهای دیگر اندلس، میراث اسلامی خود را با افتخار حفظ کرده است. در میان بناهای تاریخی اسلامی مالاگا، از همه مهم‌تر، استحکامات القصبه است. قلعه‌هایی که روی تپه‌ای ناهموار بر فراز دریا واقع شده و بر شهر، مشرف است. آسان‌ترین راه برای رسیدن به اینجا این است که مستقیم از خیابان گی‌یِن سوتِلو (Calle Guillen Sotelo) بالا بیایید. تجربه‌ای عجیب است: از طریق تونلی روشن که پر است از نقوش مستطیلی، به سمت آسانسور می‌روید

بالا می‌آیید و یک‌راست سر از ایوانی درمی‌آورید که متعلق به قرن 11 است؛ مجموعه‌ای از دژهای سنگی و گالری‌هایی که به سبک شمال آفریقا، به انواع گل‌ها آراسته اند. درست در همین لحظه، آمیزه‌ای از بوی یاسمن‌ها و شکوفه‌های بهارینِ پرتقال به سمتتان روان می‌شود. جالب اینجاست که در بیشترِ اوقات، تعداد باغبان‌ها از بازدیدکنندگان بیشتر است. فضایی خلوت که آرامش و صلح درونی را می‌توان به‌عینه لمس کرد.

 

 

 

 

کلیسای جامع (THE CATHEDRAL)

بنای عظیم این کلیسای عهد رنسانس را فردیناند و ایزابلا (شاه و ملکه) در سال 1528، بعد از بازپس‌گیری شهر از اهالی شمال آفریقا، پایه گذاشتند. ساختِ برج جنوبی کلیسا هیچ وقت به پایان نرسید. می‌توانید جای گِردِ سنگ‌های نیمه‌کاره را آنجا ببینید. جایی که سازندگان برج از ادامه‌ی کار، دست کشیدند. این همان ریشه‌ی اصطلاح محبت‌آمیزی‌ست که مالاگایی‌ها برای مهم‌ترین بنای معنوی شهرشان دارند: لا مانکیتا (La Manquita: کلیسای تک‌دستَک)

 

مرکز هنرهای معاصر (THE CENTRO DE ARTE CONTEMPORANEO)

سال 2003 شاهد گشایش مرکز هنرهای معاصر بود. یک بازار عمده‌فروشی سال‌های دهه‌ی 1930 را به‌زیبایی تبدیل کرده‌اند به مرکز هنرهای معاصر. جایی که در کنار مصبّ رودخانه، تنها در چند قدمیِ دریا ساخته شده است. پنجره‌ها و کل ساختمان را هم یکدست به رنگ سفید درآورده‌اند.

 

موزه کاسا ناتال بنیاد پیکاسو (THE FUNDACION PICASSO MUSEO CASA NATAL)

از میان مالاگایی‌ها، دو تن از فرزندان این شهر بوده اند که شهرتشان جهانگیر شده است: یکی آنتونیو باندِراس که در سال 1960 در مالاگا به دنیا آمد و به مدرسه‌ی محلی تئاتر رفت و دیگری، پیکاسو. یکی از بزرگترین نقاشان قرن 20 در خانه‌ای نزدیکِ میدان مِرسه، چشم به جهان باز کرد؛ همان جایی که امروز شده موزه‌ی کاسا ناتالِ بنیاد پیکاسو. خانه‌ای که به زیارتگاهی می‌مانَد برای دیدنِ روزگارِ پیکاسو. آثار هنری چندانی اینجا نیست، ولی یادها و خاطرات بیشماری هست که در جای‌جایش به چشم می‌خورند.

 

 

بازار آتارازاناس (THE MERCADO DE ATARAZANAS)

بزرگترین بازار مالاگا، یکی از غریب‌ترین و دیدنی‌ترین جاهاست. سازه‌ای که به تقلید از معماری شمال آفریقایی در کنار یک طاق ورودی قدیمی ساخته شده است. این طاق به روزگار حکومتِ سلطان محمد پنجم (1362-1391) بازمی‌گردد. او شعار شخصی‌اش را نیز که همه جا می‌گفت، به زبان عربی بر سردرِ ورودی این بنا نقش کرده است: «تنها خدا فاتح است».

 

 

 

9 توصیه برای داشتن یک پرواز عالی؛ از زبان مهمانداران هواپیما
۱۳۹۸/۱۱/۱۰ پنج شنبه
9 توصیه برای داشتن یک پرواز عالی؛ از زبان مهمانداران هواپیما

چیزهای زیادی هست که اگر بدانیم و به کارشان گیریم، سفرهای هوایی را به کام خود شیرین‌تر کرده‌ایم.. قبل از پرواز با چه برنامه‌ای بخوابیم، چطور وسایلمان را جمع کنیم، از چه راه‌هایی خودمان را ساعت‌ها در هواپیما سرگرم کنیم و خیلی چیزهای دیگر خوشبختانه باید گفت امروز محصولات و برنامه‌های بسیاری طراحی شده‌اند تا سفری دلپذیر را برایمان به ارمغان آورند...

خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش ..
۱۳۹۸/۱۰/۷ شنبه
خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش ..

خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش به‌زودی درهای خود را به روی علاقه‌مندان باز می‌کنند؛ آن هم با دیوارهای شیشه‌ای و سوناهای اختصاصی..

به این خانه‌های اسکیموییِ طالع‌بینی و هری‌پاتری‌ کنار ساحل پناه ببرید و دست زمستان سرد را ببندید
۱۳۹۸/۱۰/۴ چهارشنبه
به این خانه‌های اسکیموییِ طالع‌بینی و هری‌پاتری‌ کنار ساحل پناه ببرید و دست زمستان سرد را ببندید

زمستان فرارسیده است و تنها یک کار می‌توان کرد: سرپناهی باید یافت. اما بیایید این زمستان را به جای سر کردن در اقامتگاه‌های قدیمی، چند صباحی را در یک ایگلو (خانه‌ی اسکیموییِ) فوق لوکس و چندحسی سپری کنید....

شده تا به حال در هواپیما درخواستِ غذای بیشتری کنید؟
۱۳۹۸/۹/۱۰ یکشنبه
شده تا به حال در هواپیما درخواستِ غذای بیشتری کنید؟

معمولاً همه از کیفیت غذای هواپیما شاکی اند، اما هستند پروازهایی که غذاهایی تحویل می‌دهند جذاب که از زیرِ دستِ سرآشپزهای درجه یک بیرون آمده و آنقدر خوشمزه است که خودتان خواهید خواست کمی بیشتر برایتان بیاورند...