این خطوط هوایی بیشترین جای پای جلوی صندلی را دارند

یک پرواز 3000 مایلی با تنها 75 سانت، جای پا چه حسی دارد؟ یادتان باشد قیمت‌های خیلی ارزان، بعداً هزینه‌های خود را نشان می‌دهند.

 

 

نه، شما ناگهان غول نشده‌اید. اگر جای پایتان تنگ شده، دلیل دیگری دارد. از وقتی بعضی از خطوط هوایی شروع کردند به فروش پروازهای شلوغ و مقرون به صرفه، جای پای صندلی‌های درجه به‌صرفه (کلاس اکونومی) هم شروع کرد آب رفتن. خطوط هوایی‌ای را پیدا کنید که به همه‌ی مسافران قدبلند و درشت، بیشترین فضا را بدهند.

 

یک پرواز 3000 مایلی با تنها 75 سانت، جای پا چه حسی دارد؟ متأسفانه این اندازه‌ی فاصله بین دو صندلی، دیگر خیلی همه جا رایج شده. وقتی خطوط هوایی می‌بینند به خاطر قیمت‌های بالایشان زیر فشارند، مجبورند از فضای شخصی هر مسافر بزنند. انگار دیگر انتظار جای پای زیاد، خیال خام است؛ ولی ما یک چندتایی خط هوایی پیدا کرده‌ایم که هنوز می‌توانند این انتظار را به واقعیت تبدیل کنند.

 

طبقه‌بندی‌های مجله‌ی آمریکایی Condé Nast Traveler همه‌ی شرکت‌های هوایی جهان را پوشش نمی‌دهد. یعنی فقط شرکت‌های بزرگ و متمایز در این بررسی لحاظ شده‌اند. از آنجا که فضای داخلی هواپیماها و ناوگان‌های هوایی مدام در حال به‌روزرسانی‌ست، ارقام و شرکت‌هایی که اینجا فهرست کرده‌ایم، ممکن است خیلی زود تغییر کنند.

 

 

خطوط هوایی‌ای که بیشترین جای پای جلوی صندلی را در جهان دارند

اطلاعات به دست آمده از جست و جوی مسیرهای پررفت‌وآمد و هواپیماهای دورپرواز در Routehappy و SeatGuru را با هم مقایسه کردیم. بعد از تطبیق و مقایسه‌ی این داده‌ها با اطلاعات سایت‌های‌ خود خطوط هوایی، خوشحالیم از اینکه توانستیم چندتایی از شرکت‌های بین‌المللی را پیدا کنیم که از متوسط 81-79 سانت برای فاصله‌ی بین صندلی‌ها فراتر می‌روند.

 

1- Aeromexico and Interjet: 86 سانتی‌متر

2- Japan Airlines and Turkish Airlines : بین 84 تا 86 سانتی‌متر

3- South African Airways : 90 سانتی‌متر

4- ANA and EVA Airways : بین 81 تا 86 سانتی‌متر

5- Asiana and Air China : بین 81 تا 84 سانتی‌متر

 

همچنین باید از سه غول بزرگ خاورمیانه هم یاد کنیم. Emirates، Etihad و Qatar Airways. شرکت‌هایی که با چنگ و دندان، با هم (و با خطوط هوایی بزرگ بین‌المللی) رقابت می‌کنند. نتیجه‌ی این رقابت، بالطبع، فاصله‌ی دست و دلبازانه‌ی 82 سانتی بین صندلی‌هاست. بوئینگ‌های 757 Icelandair هم مسیرهای به‌صرفه (اکونومیِ) شمال اقیانوس اطلسشان را با 82 سانت، جای پا می‌پرند.

 

متأسفانه امسال یکی از شرکت‌های هوایی، بعد از تحویل گرفتن سری جدید هواپیماهایش از فهرست بهترین جای پاها سقوط کرد: Air Tahiti Nui شروع کرده به کنار گذاشتن ناوگان ایرباس‌های A340s قدیمی‌اش و دارد بوئینگ‌های جدید 787-9s تحویل می‌گیرد. گرچه این بوئینگ‌ها حس هواپیمای نو را به مسافران می‌دهند و قسمت رده تجاری‌شان (بیزینس کلاس) بهتر شده، ولی جای پای جلوی صندلی‌های رده به‌صرفه‌شان (کلاس اکونومی) شده 79 سانت. در حالیکه این فضا در آن ایرباس‌های قدیمی، 84 سانت بود. این خط هوایی نهایتاً چهار پرواز 787-9s بین تاهیتی و لس‌آنجلس خواهد داشت. جدا از این به پاریس، توکیو و اوکلند هم می‌پرد.

 

حالا که خوب‌ها را گفتیم، باید بدهاشان را هم بگوییم. چند شرکت هستند که در له کردن مسافران در فضای بین صندلی‌ها یدِ طولایی دارند. اینها جای پایی زیر استاندارد 79 تا 81 سانت ارائه می‌کنند: Aeroflot، Austrian Airlines، Cebu Pacific، EasyJet، Ryanair و Royal Air Maroc. شرکت‌هایی که همه‌شان به‌زور 76 سانت جای پا برای مسافرشان قائل می‌شوند.

 

اگرچه بعضی از ارزان‌ترین قیمت‌ها، یعنی مثلاً حدود 80 پوند برای پروازهای فراآتلانتیک (از این سو به آن سوی اقیانوس اطلسس) که بعضی از شرکت‌ها مثل Wow Air یا Norwegian Air ارائه می‌دهند، ممکن است آدم را وسوسه کند، ولی حواستان باشد که معمولاً چیزی بی‌جهت ارزان نیست. احتمالاً تا برسید مقصد، پاهایتان خرد شده. هواپیماهای این شرکت‌ها تا بیخ پر از مسافر است. استاندارد جای پایشان هم بین 73 تا 79 است. کمی جای بیشتر می‌خواهید؟ خب دست خودتان است. کمی بیشتر بپردازید تا راحت باشید. صرفه‌جویی‌ای که به قیمت خستگی و آسیب جسمی ختم شود، نمی‌ارزد. یادتان باشد قیمت‌های خیلی ارزان، بعداً هزینه‌های خود را نشان می‌دهند. طبیعتاً برای داشتن جای پای بیشتر باید کمی بیشتر پول داد؛ هزینه‌ای که بنا به مدت زمان پرواز و نوع هواپیما فرق می‌کند.

 لوفت هانزا پروازهای خود در آسمان ایران  را به حالت تعلیق درآورد
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ شنبه
لوفت هانزا پروازهای خود در آسمان ایران را به حالت تعلیق درآورد

پرواز روزانه تهران به فرانکفورت از سوی شرکت لوفت‌هانزا لغو شد.

رنگ سال جدید، همرنگِ رؤیای مسافران است در زندگیه واقعی اما کجاست؟
۱۳۹۸/۱۰/۲ دوشنبه
رنگ سال جدید، همرنگِ رؤیای مسافران است در زندگیه واقعی اما کجاست؟

(شرکت رنگپردازی پانتون )که مسئول پشتیبانی سیستم رنگشناسی و ساختِ رنگها در فضای دیجیتال و واقعی در سطح جهان است و هر ساله در اواخر آذر (میانهی دسامبر) رنگ سال میلادی بعد را تعیین میکند اخیراً رنگ سال 2020 را هم اعلام کرده ا ست. ...

چه‌قدر زودتر از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟
۱۳۹۸/۹/۱۰ یکشنبه
چه‌قدر زودتر از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟

بهتر است مقداری از وقتتان را قبل از پرواز خالی کنید، مگر اینکه خیلی عاشق ریسک باشید. اگر خواهان تجربه‌ای آرام و دلنشین از پروازتان هستید، این مطلب را بخوانید. اینجا قرار است ببینیم چه مدت زودتر از پرواز باید به فرودگاه برویم...

به لطف تکنولوژی بیومتریک، به‌زودی چهره‌‌ی شما می‌شود گذرنامه‌تان
۱۳۹۸/۸/۱۹ یکشنبه
به لطف تکنولوژی بیومتریک، به‌زودی چهره‌‌ی شما می‌شود گذرنامه‌تان

گذرنامه‌های شلوغِ پر از مهر احتمالاً تا چند وقت دیگر جایشان را به عنبیه‌ی چشم‌ها خواهند داد.