اِل پُبلنو (El Poblenou) : محله ی جذاب و جدیدِ بارسلونا

اِل پُبلنو, به عنوان یک محله شناخته می شود, اما صبر کنید ما معتقدیم اینجا یک دنیای خرید و سرگرمی خاص است.مهم نیست که به دنبال مبلمان خاص برای دکوراسیون یا دنبال کافه و رستورانی برای یک بعد از ظهر آفتابی و پناه گرفتن در سایه آرامش هستید,اینجا شما را به روح خود دعوت می کند و وقتی به خود می آیید که شاید ساعتها گذشته باشد...

محله ی رو به دریای ال پبلنو که زمانی کاربردی صرفا صنعتی داشت، در حال حاضر حال و هوایی تازه و هنری دارد و تعدادی از جالب ترین گالری ها، رستوران ها و مغازه ها در این محله قرار دارند. این مقاله یک راهنمای محلی در مورد مکان هایی است که می توان با کمک آن در محله ی جذاب و جدید بارسلونا، به گشت و گذار پرداخت.

 

 

بازار پابلو آلتو (Pablo Alto) که در اولین آخر هفته ی هر ماه (به جز ماه اوت) در باغ های کارخانه ای قدیمی دایر می شود، شامل ترکیبی الهام بخش از ماشین های فروش غذا (ساندویچ هشت پا در پبره نگره (Pebre Negre)، اِمپانداس (empandas) در پولپُنتا (Pulponeta)) و همینطور البسه و لوازم خانگی می شود که اکثر آنها توسط سازنده های جوان و مستقل ساخته می شوند. سه گالری سرپوشیده در این مکان وجود دارد، در طول روز همچنین در فضای باز موسیقی زنده اجرا می شود. ممکن است جا و مکان غرفه ها هر سال دچار تغییراتی بشود اما حواستان به دُبله کوکو (Doble Coco) باشد که فروشنده اقلامی مانند ظرف های کنف هندی و کوزه های سفالی است. همینطور مایوهای راه راهِ تولیدی مارینو بارسلونا (Marino Barcelona) و لباس ها و کیمونوهای ابریشمی با طرح گل های خرچنگیِ ساخت کلارا باکونسه (Clara Baconce) را از دست ندهید.

 

 

یک گالری هنری ... و موارد متنوع دیگر

لا پلاتافرما (La Plataforma) چیزی فراتر از یک گالری هنری معاصر است که دفتر مرکزیِ ناحیه ی شهریِ پبلنو (Poblenou) نیز می باشد و هر سال در ماه دسامبر مسئول برگزاریِ افتتاحیه برای تمام استودیوهای محلی است. از نظر هنری، شما می توانید نمایشگاه هایی با موضوعات متنوع، از نقاشی و طراحی گرفته تا مجسمه سازی و عکاسی را در این محل پیدا کنید. در مراسم گروهیِ سالانه ی آرتِ ای ونتا (Arte & Venta) که در ماه نوامبر آغاز شده و سه ماه ادامه پیدا می کند، گالری تبدیل به یک محل خرید شلوغ می شود که در آن از نوشیدنی تا مواد غذایی مختلف و متنوع به عنوان عصرانه عرضه می گردد. در زمینه تمامی این اتفاقات یک موسیقی محلی و گوش نواز در حال نواختن است.

 

 

متفاوت ترین مبلمان فروشی

اتاقِ نواک (Noak) که صاحب آن یک زوج سوئدی-اسپانیایی به نام های مارتین نواکسون (Martin Noaksson) و سارا سالاس (Sara Salas) هستند، بهترین مکان برای یافتن مبلمان اسکاندیناوی است که در طی سال های 1940 الی 1970 میلادی ساخته شده و در بهترین حالت نگه داری شده اند. کالاهای ارزشمندی مثل چراغ های آرن جاکوبسن (Arne Jacobsen) و صندلی های آلوار آلتو (Alvar Aalto)، هر دو ماه یک بار از انبارشان در شهر گوتنبرگ به مغازه شان منتقل می شود. این زوج همچنین علاقه ی شدیدی به هنر دارند: نقاشی های نقاش اسپانیایی لیدیا توگا (Lidia Toga)، که بر روی دیوارهای سفید آجری نصب شده اند تا در معرض دید علاقه مندان و خریداران قرار بگیرد. آنها همچنین اواخر پارسال، گالریِ جدید خود را در آنسوی خیابان، افتتاح کردند.

طراحان بازیگوش

 

 

برندی که کار خود را سه سال پیش با تولید لباس های مردانه آغاز کرد، حالا به تولید بلوز، شلوارک، زیور آلات و همچنین لباس های تابستانیِ مدرن و غیر معمول زنانه مشغول است. براوا فابریکس (Brava Fabrics) با نقش های بامزه مانند طرح انجیر روی لباس های آستین کوتاه، اردک های زرد پلاستیکی روی لباس های شب با رنگ آبی آسمانی، کله ی خرس روی شلوارک های به رنگ بِژ- به شهرت رسید. تمام این نقش ها توسط مؤسسین این برند، ایوان مونلس (Ivan Monells) و رامون باربرو (Ramón Barbero) طراحی می شوند. همین طرح های شاد و بامزه در مغازه شان نیز مشاهده می شود، یک ضبط صوت قدیمی روی قفسه ی چوبی قرار دارد، از حضور اسیکت بورد ها روی دیوار به عنوان دکور بهره جسته و پیراهن های بسیاری نیز که به طراحی های خودشان منقش هستند در جای جای مغازه به چشم می خورند.

مغازه ای اُرگانیک برای کودکان

همانطور که از اسم آن پیداست، همه چیز در مغازه ی مخصوص کودکانِ آوپا ارگانیکس (Aúpa Organics)، با در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیستی تولید شده است. لباس هایی که برای نوزادان تا کودکان چهار ساله است، همه از پنبه ی ارگانیک و الیاف طبیعی تهیه شده اند. از لباس ها و کلاه های راه راهِ شرکت میکو میکو (Micu Micu) تا تی شرت های بامزه با طرح حیوانات تولیدی (Organic Zoo) همه از جنس الیافت طبیعی تولید می شوند. حتی اسباب بازی های این مغازه هم از جنس چوب و یا از جنس بیو پلاستیک های تجزیه پذیر هستند. این مغازه که دیوارهایش از پارچه های تزئینی پوشیده شده و لامپ هایش در سبد های وارونه ی از جنس نخل (raffia) قرار گرفته است، غذای ارگانیک کودک و محصولات نرم کننده پوست از جنس آلو اِورا نیز می فروشد.

 

 

 

 

هوشمندانه ترین طراحی های داخلی

بروتوس دِ گپر (Brutus de Gaper) انباری تو در تو و پر از مبلمان اسکاندیناوی، پارسال توسط دو دوست هلندی افتتاح شد که سعی داشتند برای خانه شان مبلمان بخرند ولی قادر نبودند چیزی را که به دنبالش بودند پیدا کنند. اقلام داخل این انبار بیشتر مربوط به دهه های شصت و هفتاد میلادی می باشد که دارای استایل آرت دکو (Art Deco) هستند، اما می توان طراحی های مربوط به قرون وسطی مانند میزهای شیشه ای کوچکِ کاسینی (Cassini) و کمدهای جی-پلان (G-Plan) را در میان وسایل پیدا کرد.

 

 

 

 

اگر به دنبال خرید اشیا خیلی بزرگ برای لوازم خانه تان نیستید، می توانید اشیاء کوچکتری را که نیاز به حمل با ماشین ندارند در این انبار پیدا کنید: از مجسمه های سفالی و بطری های شیشه ای گرفته، تا قفسه روزنامه و حتی مجسمه ی برنجی از یک لک لک تنها در این مکان یافت می شود.

 

 

 

 

یک مغازه ی عجیب موسیقی

چنین چیزی را در شهر خودتان پیدا نخواهید کرد. الترا لوکال رکوردز (Ultra-Local Records) که در زمینه فروش وسایل موسیقی محلی کاتالانی شهرت دارد. از صاحب مغازه رائول چامورو (Raül Chamorro) در صحنه ی موسیقی بارسلونا به عنوان قهرمان یاد می شود، او هر جمعه اجراهای موسیقی صمیمانه ای را تدارک می بیند.

 

 

 

مشهور ترین گل و گیاه فروشی

لوسیا لوپز(Lucía Lopez)، صاحب گل فروشی اِسپای هولیو (Espai Joliu)، کوچکترین تغییری در این کارگاه نجاری سابق ایجاد نکرده است، در این مکان یک دسته کاشیِ هندسیِ اسپانیایی کف مغازه را زیبایی بخشیده و انواع کاکتوس ها و گیاهان عنکبوتی برروی قفسه های چوبیِ متصل به دیوار به نمایش گذاشته شده اند. گلدان های وارونه شده ی سفالی و آخرین شماره از مجله ی کینفلک (Kinfolk) در یک گوشه برای فروش قرار گرفته اند، البته اقلام دیگری نیز از جمله آثار سفالی دست سازِ ساختِ کارا جانل (Cara Janelle)، گوشواره های نقره ای به شکل برگ و دفترهای مربوط به گیاه شناسی برای فروش وجود دارد. در پشت مغازه، یک کافی شاپ قرار دارد که تستاداس (tostadas) و کیک های خانگی سرو می کند، این کافه دارای یک میز اشتراکی و نیمکت هایی است که برروی آنها کوسن هایی با طرح شاخه و برگ درختان قرار دارد. همچنین، می توانید روی یکی از جعبه های روبروی مغازه بنشینید و گذر زمان در خیابان را مشاهده کنید.

 

 

 

 

 

مکانی برای میان وعده ی محلی

اگر می خواهید برای میان وعده خود پیشنهادات متنوعی داشته باشید به کن دنده (Can Dendê) سری بزنید. در این مکان پنکیک همراه با شیره درخت افرا، تخم مرغ های (Benedict) و یا ساندویچ گوشت گاو سرو می شود. جایی که آشپزخانه اش، تمام این غذاهای خوشمزه را در ظرف های لعابی جذاب و خاطره انگیز سرو می کند. در کنار این غذاها همچنین نوشیدنی هایی نظیر بلادی ماری (Bloody Mary) و لیمونادهایی خوش طعم در کوزه های محلی سرو می شوند. یک ردیف میز و صندلی که یادآور طرح میز های دوران مدرسه هستند در این مکان قرار دارد، ولی شما می توانید غذایتان را در نیمکت های بیرون مغازه بمیل کنید. در روزهای آخر هفته، ممکن است ازدحام به قدری زیاد شود که حتی سرویس دهی را با اختلال مواجه کند، اما ویژگی های این محل به گونه ایست که مردم بابت آن حاضرند کمی معطل شوند اما ساعتی را در آن به آرامش بگذراند.

 

 

 

کافی شاپی خودآگاه

در نوماد روسترز هُم (Nomad Roasters' Home)، شعاری که روی لیوان هایشان می نویسند این است: "قهوه ی معرکه". این کمپانی دو مغازه ی دیگر در بارسلونا دارد، ولی تنها در این مکان شما می توانید پوره دانه های قهوه را که به آرامی در مخلوط کنی غول آسا می چرخند، از پشت درهای شیشه ایِ پشت مغازه مشاهده کنید. قهوه به صورت فصلی سرو می شوند –قهوه های اتیوپیایی و کنیایی در تابستان و قهوه های کلمبیایی و اوگاندایی در زمستان- و اگر شما از قهوه ای که سفارش دادید خوشتان بیاید، می توانید بسته های 250 گرمی آن را خریداری کرده و به خانه ببرید.

 

 

 

یک راهنمای محلی به بارسلونا

گونزالو آیشا تورس (Gonzalo Aixa-Torres)، صاحب ماشین های کلاسیک بی سی ان، در مورد بهترین کارهایی که می شود در بارسلونا انجام داد می نویسد.

رکاسنس (Recasens) محله ای شدیدا پرطرفدار است، اینجا راحت و خودمونی است و به خاطر فوستس هایش معروف است، فوستس تخته های چوبی هستند که برروی آنها گوشت، پنیر و ماهی خرد می کنند.

 

 

 

"نه می شه بهش گفت کافه و نه می شه بهش گفت رستوران"، ورموت و سیفو (Vermut & Sifó) بهترین مکان برای نوشیدن یک لیوان ورموت (vermouth) بوده (یک نوع نوشیدنی محلی که فرمول ساخت آن اختصاصا برای مردم آن محله است) که به همراه پیش غذاهای کوچکی مثل زیتون و سیب زمینی های تند سرو می شوند.

"در دو طرف میدان صیاد پیر در پلاسا دِ پریم (Plaça de Prim)، ساختمان هایی با طراحی کهن و رنگ های سفید و کهربایی کبود قرار دارند، استراحت در زیر سایه یکی از درخت های آمبو (ombu) در این مکان حس سفر در زمان را به شما می دهد. به علاوه، رستوران الس پسکادورز (Els Pescadors) هم در این محله قرار دارد که یکی از بهترین رستوران غذاهای دریایی در شهر است.

 

9 توصیه برای داشتن یک پرواز عالی؛ از زبان مهمانداران هواپیما
۱۳۹۸/۱۱/۱۰ پنج شنبه
9 توصیه برای داشتن یک پرواز عالی؛ از زبان مهمانداران هواپیما

چیزهای زیادی هست که اگر بدانیم و به کارشان گیریم، سفرهای هوایی را به کام خود شیرین‌تر کرده‌ایم.. قبل از پرواز با چه برنامه‌ای بخوابیم، چطور وسایلمان را جمع کنیم، از چه راه‌هایی خودمان را ساعت‌ها در هواپیما سرگرم کنیم و خیلی چیزهای دیگر خوشبختانه باید گفت امروز محصولات و برنامه‌های بسیاری طراحی شده‌اند تا سفری دلپذیر را برایمان به ارمغان آورند...

خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش ..
۱۳۹۸/۱۰/۷ شنبه
خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش ..

خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش به‌زودی درهای خود را به روی علاقه‌مندان باز می‌کنند؛ آن هم با دیوارهای شیشه‌ای و سوناهای اختصاصی..

به این خانه‌های اسکیموییِ طالع‌بینی و هری‌پاتری‌ کنار ساحل پناه ببرید و دست زمستان سرد را ببندید
۱۳۹۸/۱۰/۴ چهارشنبه
به این خانه‌های اسکیموییِ طالع‌بینی و هری‌پاتری‌ کنار ساحل پناه ببرید و دست زمستان سرد را ببندید

زمستان فرارسیده است و تنها یک کار می‌توان کرد: سرپناهی باید یافت. اما بیایید این زمستان را به جای سر کردن در اقامتگاه‌های قدیمی، چند صباحی را در یک ایگلو (خانه‌ی اسکیموییِ) فوق لوکس و چندحسی سپری کنید....

شده تا به حال در هواپیما درخواستِ غذای بیشتری کنید؟
۱۳۹۸/۹/۱۰ یکشنبه
شده تا به حال در هواپیما درخواستِ غذای بیشتری کنید؟

معمولاً همه از کیفیت غذای هواپیما شاکی اند، اما هستند پروازهایی که غذاهایی تحویل می‌دهند جذاب که از زیرِ دستِ سرآشپزهای درجه یک بیرون آمده و آنقدر خوشمزه است که خودتان خواهید خواست کمی بیشتر برایتان بیاورند...