فراموش کاری یک کارگر هواپیما منجر به فرود اضطراری شد !

برخی از مکانها و شرایط ، جای فر اموشی نیست . این فراموشی می تواند پایان همه چیز باشد !

 

جاگذاشتن وسایل هنگام پیاده شدن از هواپیما به تنهایی ذهن را درگیر و ناراحت می کند، حال اگر وسیله ای در نزدیکی موتور هواپیما جا بماند چه می شود؟

این ماجرا برای مسافران شرکت هواپیمایی جت استار اتفاق افتاد. پیمانکاری که مشغول بررسی های پیش از پرواز بود، تخته یادداشت خود را در کاپوت موتور ایرباس ای380 (Airbus A380) جاگذاشت و دیگر هم یادش نیامد که آن را بردارد.

گزارش جدید سازمان ایمنی حمل و نقل استرالیا (Australian Transport Safety Bureau) که بر مبنای بررسی های این سازمان ارایه شده است به شرح ماجرا می پردازد که چطور این حادثه غیرمنتظره، هواپیمایی را که از اوکلند به سیدنی پرواز کرده بود مجبور می کند تا به نیوزیلند بازگردد.

طبق این گزارش پیمانکاری که مشغول آماده سازی هواپیما و پرکردن مخازن آن برای پرواز بود، یک تخته یادداشت و تعدادی برگه به همراه داشت. پیمانکار برای آنکه در آن لحظه برگه های یادداشت خود را از باد و باران حفظ کند تخته را داخل موتور سمت راست هواپیما می گذارد. اگرچه طبق گزارش پیمانکار قصد داشته پس از پایان کار تخته را بردارد، اما به کلی فراموش می کند.

همچنین مدیر پروازی (دیسپچر) که مشغول بازنگری هواپیما بود متوجه تخته یادداشت در داخل موتور شد اما تصور کرد که پیمانکار برمیگردد و آن را برمی دارد، به همین خاطر به آن دست نزد. از طرف دیگر پیمانکاری که تخته را جاگذاشته بود، خیال می کرد که دیسپچر آن را برداشته است و بدین ترتیب هواپیما از زمین برخاست.

سازمان ایمنی حمل و نقل استرالیا درمورد آسیب جسم خارجی (foreign object damage) در ارتباط با حادثه ایرباس ای320، در فرودگاه بین المللی اوکلند که در اکتبر سال 2017 اتفاق افتاد، بررسی هایی انجام داده است. این بررسی ها حاکی از آنست که تمامی کارکنانی که در نزدیکی هواپیما مشغول به کار هستند، باید از مسئولیت خود نسبت به یافتن جسمی خارجی آگاه باشند.

 

 

هنگام حرکت هواپیما در باند، خدمه زمینی هواپیما متوجه تعدادی برگه بر روی زمین شدند و با خدمه پرواز تماس گرفتند. زمانی که خلبان متوجه شد که تخته یادداشتی با یک گیره فلزی داخل موتور هواپیماست، خدمه پرواز تصمیم گرفتند که بخاطر حفظ امنیت مسافران بهتر است پرواز را متوقف کنند.

به گفته مقامات رسمی "وجود جسم خارجی تهدیدی جدی برای امنیت هواپیما است. و می تواند طی مراحل حساس پروازی به هواپیما آسیب برساند، و سالانه میلیون ها دلار هزینه به خطوط هوایی و فرودگاه ها تحمیل کند."

طبق گزارش زمانی که هواپیما آماده برخاستن از زمین شد، تخته در موتور فرو رفت و خسارتی جزیی به تیغه ی فن موتور وارد کرد.

در گزارش آمده است که از زمان وقوع این حادثه، شرکت هواپیمایی جت استار مراحل اعزام هواپیما را ارتقا داده و دستورالعمل های دقیق تری درمورد ارتباطات خدمه زمینی و خدمه پرواز فراهم کرده است، همچنین هشدارهایی درمورد جاماندن اجسام در موتور هواپیما و دستورالعمل های جزئی درمورد بررسی های هواپیما پیش از پرواز ارایه کرده است .

 

 لوفت هانزا پروازهای خود در آسمان ایران  را به حالت تعلیق درآورد
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ شنبه
لوفت هانزا پروازهای خود در آسمان ایران را به حالت تعلیق درآورد

پرواز روزانه تهران به فرانکفورت از سوی شرکت لوفت‌هانزا لغو شد.

رنگ سال جدید، همرنگِ رؤیای مسافران است در زندگیه واقعی اما کجاست؟
۱۳۹۸/۱۰/۲ دوشنبه
رنگ سال جدید، همرنگِ رؤیای مسافران است در زندگیه واقعی اما کجاست؟

(شرکت رنگپردازی پانتون )که مسئول پشتیبانی سیستم رنگشناسی و ساختِ رنگها در فضای دیجیتال و واقعی در سطح جهان است و هر ساله در اواخر آذر (میانهی دسامبر) رنگ سال میلادی بعد را تعیین میکند اخیراً رنگ سال 2020 را هم اعلام کرده ا ست. ...

چه‌قدر زودتر از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟
۱۳۹۸/۹/۱۰ یکشنبه
چه‌قدر زودتر از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟

بهتر است مقداری از وقتتان را قبل از پرواز خالی کنید، مگر اینکه خیلی عاشق ریسک باشید. اگر خواهان تجربه‌ای آرام و دلنشین از پروازتان هستید، این مطلب را بخوانید. اینجا قرار است ببینیم چه مدت زودتر از پرواز باید به فرودگاه برویم...

به لطف تکنولوژی بیومتریک، به‌زودی چهره‌‌ی شما می‌شود گذرنامه‌تان
۱۳۹۸/۸/۱۹ یکشنبه
به لطف تکنولوژی بیومتریک، به‌زودی چهره‌‌ی شما می‌شود گذرنامه‌تان

گذرنامه‌های شلوغِ پر از مهر احتمالاً تا چند وقت دیگر جایشان را به عنبیه‌ی چشم‌ها خواهند داد.