10 شهر برتر جهان برای زندگی

مطمئنا هر انسانی گرایش به رفاه و زندگی در شرایط بهتر دارد اما چیزی که حائز اهمیت است این است که این مهم در اختیار همه افراد نیست. امروزه ، اکثر کشورها برای بالا بردن سطح کیفی زندگی شهروندان خود تلاش می کنند تا بتوانند خود را در میان دیگر کشورها برجسته تر کنند با هم نگاهی می اندازیم به 10 کشور برتر جهان برای زندگی در سال 2017 و معیار های انتخاب این کشورها....


یک شهر ایده آل دارای چه ویژگی هایی است.

نوشته تالیا آواکیان

16 آگوست 2017

طبق گزارش نشریه ی اکونومیست درباره ی کیفیت زندگی، شهر ملبورن استرالیا در سال 2017 برای هفتمین سال متوالی به عنوان برترین شهر جهان از نظر کیفیت زندگی انتخاب شد.

در این گزارش، بر اساس 30 معیار که به پنج دسته ی ثبات، خدمات بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت تقسیم می شوند، به کیفیت زندگی مهم ترین شهرهای جهان امتیاز داده می شود.

چند شهر در این گزارش بررسی می شوند و امتیازات از 1 تا 100 متغیرند که امتیاز یک به معنای شرایط غیرقابل تحمل برای زندگی و امتیاز صد به معنای شرایط ایده آل است.

هرکدام از پنج دسته بندی مذکور، دارای زیرشاخه هایی است. مثلاً در دسته ی ثبات، عواملی نظیر شیوع جنایت های کوچک و خشونت آمیز و تهدیدات تروریستی بررسی می شوند، و در دسته فرهنگ و محیط زیست، معیارهایی نظیر میانگین دما، میزان سانسور و محدودیت های اجتماعی و دینی مورد بررسی قرار میگیرند.

بیشتر شهرهای برتر جهان در گزارش سال 2017 از کشورهای استرالیا و کانادا هستند.

مسائلی نظیر آشوب های اجتماعی و خشونت ناشی از تروریسم، شهرهایی نظیر دمشق در سوریه و تریپولی در لیبی را در بدترین شهرهای جهان قرار داده است.

چه در جستجوی بهشت روی زمین در حال سفر به دور دنیا باشید، و چه به فکر زندگی در مهاجرت باشید، این ده شهر در اقصی نقاط جهان، جاهایی هستند که شما می توانید بهترین کیفیت زندگی را در آنها تجربه کنید.

 

 

10. هامبورگ، آلمان

هامبورگ با امتیاز 95 در رده ی دهم این فهرست قرار دارد.

هامبورگ از نظر ثبات، امتیاز 90 را به دست آورده و از در حوزه ی فرهنگ و محیط زیست، امتیاز 93.5 را کسب کرده است. سطح آموزش هامبورگ امتیاز 91.7 را دریافت کرده و در هر دو حوزه  خدمات بهداشتی و زیرساخت، 100 امتیاز کامل را به دست آورده است.

 

 

 

 

9. هلسینکی، فنلاند

طبق گزارش واحد اطلاعات نشریه ی اکونومیست، یکی از عواملی که این شهر را در زمره ی 10 شهر برتر جهان قرار داده، تراکم جمعیت نسبتاً پایین آن است. تراکم جمعیت فنلاند بین 15 تا 18 نفر در هر کیلومتر مربع است که در مقایسه با میانگین جهانی – یعنی 57 نفر در هر کیلومتر مربع – بسیار پایین است.

شهر هلسینکی امتیاز میانگین 95.6 را از آن خود کرده است. در حوزه های ثبات و خدمات بهداشتی، پایتخت فنلاند بالاترین امیتاز ممکن یعنی 100 را به دست آورده و در حوزه ی زیرساخت، امتیاز 96.4 را کسب کرده است. در بخش آموزش، هلسینکی امتیاز 91.7 را دریافت کرده و در زمینه ی فرهنگ و محیط زیست، امیتاز 88.7 را به دست آوره است.

 

 

 

 

8. آوکلند، نیوزلند

طبق گزارش اکونومیست، تراکم جمعیت نیوزلند مانند فنلاند است و همین موضوع باعث قرار گرفتن این شهر در فهرست برترین شهرهای جهان شده است.

آوکلند مجموع امتیاز 95.7 را کسب کرده است. امیتاز این شهر در حوزه ی فرهنگ و محیط زیست، 97، در حوزه ی خدمات بهداشتی، 95.8، در حوزه ی ثبات، 95 و در حوزه ی زیرساخت، 92.9 بوده است. در زمینه ی آموزش، امتیاز کامل یعنی 100 امتیاز به این شهر تعلق گرفته است.

 

 

 

 

7. پِرت، استرالیا

پِرت یکی دیگر از شهرهای استرالیاست که با امتیاز 95.9 در بین ده شهر برتر این گزارش قرار گرفته است. از لحاظ ثبات، امتیاز 95، از لحاظ فرهنگی و محیطی، امتیاز 88.7 و در حوزه های خدمات بهداشتی، آموزش و زیرساخت، امتیاز 100 به این شهر داده شده است.

 

 

 

 

6. آدلاید، استرالیا

آدلاید با امتیاز میانگین 96.6، در حوزه های آموزش و خدمات بهداشتی امتیاز کامل را کسب کرده و از لحاظ ثبات 95 امتیاز گرفته است. امتیاز 94.2 در حوزه ی فرهنگ و محیط زیست، و امتیاز 96.4 در زمینه ی زیرساخت به این شهر تعلق گرفته است.

 

 

 

 

5. کالاگاری، کانادا

کالاگاری یکی از سه شهر کانادایی این گزارش است که با امتیاز 96.6 در زمره ی برترین ها قرار گرفته است. از نظر ثبات، آموزش و خدمات بهداشتی، امتیاز کامل به این شهر تعلق گرفته و در زمینه  زیرساخت، امتیاز 96.4 را کسب کرده است. آدلاید از نظر فرهنگ و محیط زیست، امتیاز خوب 89.1 را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

4. تورنتو، کانادا

تورنتو امسال با امتیاز 97.2 در رده ی چهارم این فهرست قرار گرفت. علاوه بر کسب امتیاز کامل در زمینه های خدمات بهداشتی، ثبات و آموزش، تورنتو از لحاظ زیرساخت، امتیاز 96.4 را به دست آوره و در حوزه ی فرهنگ و محیط زیست، امتیاز 89.1 را کسب کرده است.

 

 

 

 

3. ونکوور، کانادا

ونکوور با مجموع امتیاز 97.3 در رده ی سوم قرار دارد. 95 امتیاز از لحاظ ثبات، و 92.9 امتیاز در بخش زیرساخت به این شهر تعلق گرفته، حال آنکه در سایر حوزه های خدمات بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست و آموزش، امتیاز کامل را به دست آورده است.

 

 

 

 

2. وین، اتریش

وین تنها با اختلاف امتیاز 0.1 از برترین شهر فهرست عقب است و امتیاز نهایی وین در این فهرست، 97.4 است.

پایتخت اتریش، امتیاز 95 را از لحاظ ثبات کسب کرده و در حوزه های خدمات بهداشتی، آموزش و زیرساخت، امتیاز 100 را به دست آورده است. امتیاز وین از لحاظ فرهنگ و محیط زیست، 94.4 است.

 

 

 

 

1. ملبورن، استرالیا

به عنوان بهترین شهر دنیا برای زندگی، ملبورن امسال امتیاز 97.5 را از آن خود کرده است. ضمن کسب امتیاز 100 در حوزه های آموزش، زیرساخت و خدمات بهداشتی، ملبورن در زمینه ی فرهنگ و محیط زیست، امتیاز 95.1، و از لحاظ ثبات، امتیاز 95 را کسب کرده است.

 

 

 لوفت هانزا پروازهای خود در آسمان ایران  را به حالت تعلیق درآورد
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ شنبه
لوفت هانزا پروازهای خود در آسمان ایران را به حالت تعلیق درآورد

پرواز روزانه تهران به فرانکفورت از سوی شرکت لوفت‌هانزا لغو شد.

رنگ سال جدید، همرنگِ رؤیای مسافران است در زندگیه واقعی اما کجاست؟
۱۳۹۸/۱۰/۲ دوشنبه
رنگ سال جدید، همرنگِ رؤیای مسافران است در زندگیه واقعی اما کجاست؟

(شرکت رنگپردازی پانتون )که مسئول پشتیبانی سیستم رنگشناسی و ساختِ رنگها در فضای دیجیتال و واقعی در سطح جهان است و هر ساله در اواخر آذر (میانهی دسامبر) رنگ سال میلادی بعد را تعیین میکند اخیراً رنگ سال 2020 را هم اعلام کرده ا ست. ...

چه‌قدر زودتر از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟
۱۳۹۸/۹/۱۰ یکشنبه
چه‌قدر زودتر از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟

بهتر است مقداری از وقتتان را قبل از پرواز خالی کنید، مگر اینکه خیلی عاشق ریسک باشید. اگر خواهان تجربه‌ای آرام و دلنشین از پروازتان هستید، این مطلب را بخوانید. اینجا قرار است ببینیم چه مدت زودتر از پرواز باید به فرودگاه برویم...

به لطف تکنولوژی بیومتریک، به‌زودی چهره‌‌ی شما می‌شود گذرنامه‌تان
۱۳۹۸/۸/۱۹ یکشنبه
به لطف تکنولوژی بیومتریک، به‌زودی چهره‌‌ی شما می‌شود گذرنامه‌تان

گذرنامه‌های شلوغِ پر از مهر احتمالاً تا چند وقت دیگر جایشان را به عنبیه‌ی چشم‌ها خواهند داد.