چه‌قدر زودتر از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟

بهتر است مقداری از وقتتان را قبل از پرواز خالی کنید، مگر اینکه خیلی عاشق ریسک باشید. اگر خواهان تجربه‌ای آرام و دلنشین از پروازتان هستید، این مطلب را بخوانید. اینجا قرار است ببینیم چه مدت زودتر از پرواز باید به فرودگاه برویم...

 

 

مسافران همیشه دو دسته اند: بعضی‌ها از ساعت‌ها قبل در فرودگاه حاضرند و بعضی‌ها در آخرین لحظه‌ی ممکن قبل از پرواز به فرودگاه می‌رسند و دوان‌دوان گیت‌ها را رد کرده، سوارِ هواپیما می‌شوند. نویسندگان ما در هر دو سوی این طیف دیده می‌شوند. هرکدام نظر خودشان را دارند و بحث و جدل‌هاشان در این باره، تمامی ندارد. هرچه باشد، هیچ کس دوست ندارد وقتش تلف شود. حال سؤال اینجاست که دقیقاً باید چه نکاتی را در مورد زمان رفتن به فرودگاه در نظر بگیریم؟ 

 

 

چند نکته‌ی کلیدی هست که اگر بدانید خواهید توانست درست در زمانی که باید، خود را به فرودگاه برسانید. نکته‌ی اول: فرودگاهی که به آن می‌روید چه‌قدر بزرگ یا شلوغ است؟ مقررات خط هوایی و مدارک لازم برای سوار شدن را یک بار دیگر مرور کنید. مثلاً خط هوایی دلتا می‌گوید مسافران برای پروازهای خروجی از دوبلین باید چهار ساعت قبل از برخاستن هواپیما در فرودگاه باشند و شصت دقیقه قبل از پرواز هم در درگاه خروجی حاضر شوند. چنین چیزی حتی برای آدم‌های خوش‌مُلّایی که همیشه خیلی زود همه‌جا حاضر می‌شوند هم غم‌انگیز است. اما کسانی که از دوبلین به آمریکا می‌روند شاید ندانند که این یکی از معدود فرودگاه‌های خارج از آمریکاست که سایت پاکسازی گمرک و حفاظت از مرزها دارد. این یعنی همه‌ی مسافران قبل از خروج از کشور باید از دایره‌ی گمرک و مهاجرتِ این فرودگاه رد شوند. پس بهتر است به توصیه‌ی خط هوایی عمل کنید و زودتر در فرودگاه حاضر شوید.

بد نیست این نکات را بدانید تا مطمئن شوید لازم نیست عجله‌ای و در زمانی محدود خود را به پرواز برسانید:

 

 

 

برای پروازهای داخلی در فرودگاه‌های بزرگ اگر می‌بینید اسباب و وسایلتان زیاد است و باید بازرسی شود، بهتر است دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید. ولی اگر چندان چیزی همراهتان نیست، 90 دقیقه پیش از پرواز هم آنجا باشید، خوب است.

توجه داشته باشید که در پروازهای داخلی اگر وسایلتان بعد از بازرسی در هواپیما گذاشته شود و خودتان وقت نکنید به آن برسید، هواپیما به‌راحتی بدون شما می‌پرد. مگر اینکه شرایط خاصی پیش آمده باشد. اگر فقط می‌خواستید سری به فروشگاه‌ها و رستوران فرودگاه بزنید و دیر کردید، کسی نمی‌گوید شرایط شما خاص بوده است. هیچ وقعی نمی‌نهند و می‌روند. از این گذشته اگر وسایلی دارید که باید به قسمت بار هواپیما برود، بهتر است زودتر حرکت کنید. هیچ بعید نیست صف‌های تحویل بار طولانی باشد. اگر دیر بجنبید و به محدوده‌ی زمانی لازم نرسید، یعنی کار تمام است. در پروازهای داخلی باید 40 دقیقه قبل از پرواز از درگاه عبور کرده باشید و منتظر سوار شدن باشید. اگر می‌بینید هنوز در صف تحویل بار مانده‌اید و ساعت از 40 دقیقه به پرواز رد شده، باید عجله کنید تا شاید بتوانید دوان‌دوان و در آخرین لحظات خود را به هواپیما برسانید. پس حساب همه چیز را بکنید. اما در فرودگاه‌های کوچک محلی، همین که 90 دقیقه قبل از پرواز برسید، کفایت می‌کند. می‌توانید با خیال راحت همه‌ی اسباب و وسایلتان را تحویل قسمت بار دهید و بروید سراغ بقیه‌ی کارها. ولی اگر می‌بینید فرودگاه کوچک است و شما هم فقط کوله و کیف دستی دارید، یک ساعت قبل هم که برسید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

برای پروازهای خارجی سه ساعت زودتر در فرودگاه باشید

در پروازهای بین‌المللی احتمالش کمتر است که وسایلتان را در هواپیما بگذارند و خودتان جا بمانید. ولی وقتی برای آخرین بار اعلام می‌کنند که همه‌ی مسافران سوار شوند، اگر شما را ندیدند، هواپیما را نگه نمی‌دارند؛ وسایلتان را پیاده می‌کنند. اگر پرواز کامل باشد (که معمولاً هم هست) و شما در زمان مقرر سوار نشوید، خط هوایی می‌تواند جایتان را به فرد دیگری داده، هیچ غرامتی هم به شما پس ندهد. اینجا دیگر اصلاً مهم نیست که درِ هواپیما هنوز باز است یا آن را بسته‌اند. بازه‌ی زمانی سوار شدن مهم است. اگر زود نرسید، پرواز را بدون شما می‌بندند. در پروازهای داخلی هم همینطور است. منتها این بازه‌ی زمانی آنجا بین 15 تا 30 دقیقه قبل از پرواز است (به مقررات خط هوایی از قبل یک نگاهی بیندازید). یکی از دلایلش هم این است که احتمال دارد 10 دقیقه مانده به پرواز، هواپیما شروع کند آرام‌آرام حرکت کردن به سمت باند. با اینکه هنوز ساعت بلیط نرسیده، اما دیگر درها بسته شده و هواپیما رفته. چون وقتی پر شد، می‌رود. چه شما در صندلی‌تان نشسته باشید چه فرد دیگری.

 

شاید بهتر باشد در روزهای اوج مسافرت نظیر تعطیلات نوروزی یا دیگر ایامی که می‌دانید فرودگاه‌ها شلوغ است، به همه‌ی این زمان‌هایی که گفتیم یک ساعت بیفزایید..

اگر تاریخ بلیطتان برای روزهای پررفت‌وآمدی‌ست که معمولاً صف‌هایی طولانی جلوی قسمت بازرسی و امنیت پرواز شکل می‌گیرد، خیلی احتمالش بیشتر است که پروازتان را از دست بدهید. امسال تابستان در مهم‌ترین تعطیلات آمریکا همچون چهارم ژوئیه (روز استقلال) و تعطیلات روز کارگر، اداره‌ی امنیت حمل و نقل ایالات متحده، رکورد جدیدی ثبت کرد: هرروز 2.7 میلیون مسافر در فرودگاه‌های سراسر آمریکا. به همین خاطر بد نیست در چنین روزهایی کمی زودتر حرکت کنید.

کسانی که به آمریکا می‌روند یا در داخل این کشور پرواز می‌کنند، می‌توانند از اپلیکیشن MyTSA هم استفاده کنند. این برنامه بر اساس سوابق ثبت‌شده به آنها نشان می‌دهد که در روز سفرشان و در ساعات مختلف، فرودگاه چه‌قدر شلوغ است. اگر در آمریکا هستید و تا کنون این برنامه را نداشته‌اید، بهتر است در TSA Precheck یا Global Entry ثبت نام کنید. در تابستان گذشته 94 درصد مسافرانی که از TSA Precheck استفاده کرده بودند، کمتر از 5 دقیقه معطل شدند. حتی با وجودی که روزهای شلوغ فصل هم بود.

این اشتباه را نکنید که خیال کنید چون دیرتان شده و پرواز نزدیک است، مأموران خط هوایی و آدم‌های توی صف همیشه راه را برایتان باز می‌کنند تا راحت به اول صف برسید و بازرسی امنیتی را پشت سر بگذارید. ما نامه‌هایی دریافت کرده‌ایم از مسافرانی که به این مشکل برخورده‌اند. خیلی‌هاشان برنامه داشته‌اند لحظاتی قبل از تمام شدن بازه‌ی زمانی به فرودگاه برسند. اما یک بار ون‌های هتل دیر کرده‌اند، یک بار مأموران خط هوایی کم بوده‌اند، یک بار ماشین پنچر شده‌است، بار دیگر به ترافیک خورده‌اند و خلاصه هربار به دلایلی از این دست نتوانسته‌اند طبق زمان‌بندی‌شان عمل کنند. وقتی هم رسیده‌اند، هر کاری کرده‌اند نتوانسته‌اند بی‌نوبت خود را به اول صف برسانند. طبیعتاً پروازشان را از دست داده‌اند و مجبور شده‌اند مبالغ هنگفتی برای تغییر زمان بلیط بپردازند و یا حتی اصلاً بلیط جدید بخرند.

 لوفت هانزا پروازهای خود در آسمان ایران  را به حالت تعلیق درآورد
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ شنبه
لوفت هانزا پروازهای خود در آسمان ایران را به حالت تعلیق درآورد

پرواز روزانه تهران به فرانکفورت از سوی شرکت لوفت‌هانزا لغو شد.

رنگ سال جدید، همرنگِ رؤیای مسافران است در زندگیه واقعی اما کجاست؟
۱۳۹۸/۱۰/۲ دوشنبه
رنگ سال جدید، همرنگِ رؤیای مسافران است در زندگیه واقعی اما کجاست؟

(شرکت رنگپردازی پانتون )که مسئول پشتیبانی سیستم رنگشناسی و ساختِ رنگها در فضای دیجیتال و واقعی در سطح جهان است و هر ساله در اواخر آذر (میانهی دسامبر) رنگ سال میلادی بعد را تعیین میکند اخیراً رنگ سال 2020 را هم اعلام کرده ا ست. ...

به لطف تکنولوژی بیومتریک، به‌زودی چهره‌‌ی شما می‌شود گذرنامه‌تان
۱۳۹۸/۸/۱۹ یکشنبه
به لطف تکنولوژی بیومتریک، به‌زودی چهره‌‌ی شما می‌شود گذرنامه‌تان

گذرنامه‌های شلوغِ پر از مهر احتمالاً تا چند وقت دیگر جایشان را به عنبیه‌ی چشم‌ها خواهند داد.

بهترین استراحتگاه در فرودگاه چدید پکن
۱۳۹۸/۷/۳۰ سه شنبه
بهترین استراحتگاه در فرودگاه چدید پکن

فرودگاه جدید پکن بهترین استراحتگاه را برای مسافران خسته دارد: هتلی که اتاق‌هایش را ساعتی اجاره می‌دهد