اقامت در "مانداپا"، هتل جنگلی باشکوه در بالی

نقطه متفاوت از بالی به دور از دریا در قلب جنگل " مانداپا " در کنار شماست...

 

نوشته ی مکس اندرسون

 

 

به طور کلی، بسیاری از اقامتگاه ها از لحاظ المان های فرهنگی با محیط اطرافشان متفاوتند، اما "مانداپا" به طور کامل به زندگی و فرهنگ جزیره متصل است..

 

اقامتگاه های لاکچری مانند صحنه های تئاتر هستند، که در آن صحنه های رویایی برای فرار از حقیقت زندگی به وجود می آید. جاده ای که به شهر کوهستانی "اوبود" می رسد، نمایان تمام زیبایی های بالی است، جاده ای پر از رنگ و صدای پرندگان، بچه ها، و تصاویر زیبای پرواز بادبادک ها.

بعد از پایان این مسیر، به ورودی سنگی هتل "مانداپا"، که از مجموعه هتل های "ریتز کارلتون" است رسیدم. این هتل در لبه ی دره قرار گرفته و پر از تفریحات هیجان انگیز و استخرهای رنگارنگ است. علاوه بر این، هتل مجموعه ی منظمی از ساختمان ها زیبا و باغ های دلپذیر است و تنها 100 متر از رودخانه "آیونگ" فاصله دارد.

با خود گفتم: "اینجا مانند بهشت گمشده است."

 

 

مدیر کل، آنا هنریکس پاسخ داد: "ما بیشتر به اینجا به عنوان یک روستا فکر می کنیم." او توضیح داد که "مانداپا" تنها 60 اتاق دارد - 35 سوئیت در دامنه کوه و 25 ویلای همراه با استخر در دره. اوهمچنین افزود: "در میان دامنه کوه و دره

شالیزار برنج و معبد بزرگ وجود دارد. که نمایانگر یک روستای بالیایی است. "

باید اعتراف کنم که فضای هتل ابتدا برایم بسیار ساختگی بود، تنها یک تلاش بیهوده برای ایجاد ارتباط فرهنگی با مهمانان. اما فلسفه عمیقتر از آن بود.

 

 

در روستا

در 5 سپتامبر، "ماندپا" در اوبود، پایتخت فرهنگی بالی افتتاح شد.

فضای 10 مایلی درون شهر، کاملا از مکان های توریستی نه چندان محبوب مانند سواحل "کوتا" و "نوسا دوا" دور است. اما آن فضای شاعرانه نیز که الگوی هنرمندان و نویسندگان بوهمین در دهه 30 برای نوشتن بود نیز وجود ندارد. طبیعتا مکان با توریسم بیگانه نیست، زیرا حداقل 6 هتل 5 ستاره در اینجا وجود دارد.

با این حال، زیبایی منطقه بکر است. جنگل ها که در خاک های ورقه ورقه ای ضخیم رشد می کنند، روح هنری ای که در شهر نمایان است، و شالیزارهای برنج زمردی که به تپه ها چسبیده اند، اینجا را یکی از مناظر چشمگیر جهان می کند. در قلب مانداپا 3 هکتار شالیزارهای برنج وجود دارد که در مجاورت معبد هندو هستند.

اینها همه چیزهایی است که در یک روستای با مساحت 24 هکتار توسط 30 خانواده ساخته شده است. چند سال پیش، یک گروه از سرمایه گذاران مستقر در جاکارتا، برای ایجاد یک اقامتگاه خواهان خرید زمین های این منطقه شدند.

روستاییان اصرار داشتند که در هر گونه توسعه ای، مردم روستای خودشان باید استخدام شوند، و همچنان به کنترل معبد نیز ادامه دهند. سرمایه گذاران تصمیم به مشارکت با "مجموعه بین المللی ماریوت" گرفتند زیرا به نظر می آمد که فرهنگ و معیارهای روستا با برند جدید این مجموعه، "ریتز کارلتون رزرو"، که مجموعه ای از اقامتگاه های کوچک متناسب با فرهنگ محلی آن منطقه است، متناسب است.

خانم هنریکس گفت: "نزدیک به سه نسل است که روستاییان برای ادای نذرهایشان به معبد می آیند. آن ها همچنین در برداشت برنج نیز کمک می کنند."

شالیزارهای برنج که شامل یک کلبه سنتی چوبی هستند، معمولا توسط یک یا دو روستایی که در حال حاضر برای "ریتز کارلتون" کار می کنند اداره می شود. برایم این سوال مطرح شد که اگر آنها زمین خود را به این سرمایه گذاران فروخته اند،...،چرا بیشتر اوقات خود را، مثلا در سواحل جامایکا، به تفریح نمی پردازند. این سوال را از جک ویدگو، سرپرست فروش، پرسیدم. او با لبخندی توضیح داد که آنها نمیخواهند از زمین هایشان دور باشند. چون تعلق خاطر عمیقی به این سرزمین دارند.

مهمانان می توانند درک عمیقی از فرهنگ پیدا کنند. با کارهایی از قبیل: قدم گذاشتن در شالیزارهای برنج، جایی که آب به مچ پاهایشان می رسد. قبل از این کار، مدیر تفریحی هتل تعدادی شال برای پاک کردن عرق، و تعدادی خوشه برنج به من داد. قورباغه ها اطراف پاهایمان شنا می کردند و پردگان بالای سرمان پرواز می کردند. و ما خوشه های برنج را به یک روش بالیایی قرن نهم می کاشتیم.

 

 

 

زیبایی های هتل

زمین مانداپا شیب دار است و متصدیان هتل همواره آماده ی فراهم کردن ماشین های باگی برای مهمانان هستند. با وجود این که لابی و ساختمان های دیگر در بالای دره قرار دارند، نحوه استفاده هتل از ساحل، بازالت های آتشفشانی و درختان ساج، حس صمیمیت را در مهمانان ایجاد می کند. سوئیت های قسمت بالای دره بسیار باشکوه و لاکچری، به همراه حمام هایی با وان عمیق، با ویوی دره هستند. ویلاهای قسمت پایین دره نیز سرسبز، خصوصی و باشکوه هستند. ویلای من در گوشه ای از مجموعه بود و با چوب های تیره ساخته شده بود و در کنار رودخانه "آیونگ" قرار داشت. شبها، چراغهای رنگی روشن می شدند که نورشان با صخره ی پوشیده از درختان انگور جنگلی همخوانی داشت.

رستوران هتل مانداپا به نام کوبو که در کنار رودخانه قرار دارد، به سبک بالیایی ساخته شده است. این رستوران ساختار قابل توجهی دارد. تمام مجموعه از چوب بامبو ساخته شده، از حصارها و حتی دودکش، تا صندلی های راحتی آن.

استایل طراحی پیشرو در مجموعه، المان های طراحی پیشرو در اوبود، به همراه رعایت اصول حفظ محیط زیست است. دو طبقه از مجموعه ی هتل، که غرفه های آن از چوب های بامبو ساخته شده، با عنوان کمپ سبز، ارائه دهنده فعالیت هایی برای کودکان، مثل ساخت قایق از چوب بامبو، کوهنوردی، و مطالعه ستارگان است.

 

 

چرخه های زندگی

نام "اوبود" از ریشه ی کلمه بالیایی اوباد، به معنی دارو گرفته شده است، که نمایانگر تاریخچه طولانی درمان در این منطقه است. مانداپا این تاریخچه را با استفاده از درمانگران مجرب به دست آورده است. به دیدار یکی از این درمانگران به نام "کتوت مورسی" رفتم، که نابینا بود و گفته می شد که با حرکت انگشتانش می تواند مریضی را تشخیص داده و با روش انعکاس درمانی آن را مداوا کند. منطقا نمی توانستم این موضوع را بپذیرم، اما زمانی که یکی از عصب های گره خورده در شانه ام را با یک حرکت دست آزاد کرد، متحیر ماندم.

زمانی که از پیش او به هتل بر می گشتم، با نگاهی به رودخانه، متوجه شدم چقدر زندگی روستا ساده است: مردی کاملا برهنه در روزخانه "آیونگ" در حال حمام کردن بود. وقتی این موضوع را به خانم هنریکس گفتم، اصلا تعجب نکرد. تنها گفت: "این اتفاق زیاد می افتد. مردان زیادی بعد از کا کردن در زمین ها در آنجا حمام می کنند. ما باید خودمان را با آن تطبیق دهیم. نمی توانیم توقع داشته باشیم که شیوه هایشان را تغییر دهند، تنها به خاطر اینکه ما اینجا هتل داریم. اینجا رودخانه و محدوده ی آنهاست.

9 توصیه برای داشتن یک پرواز عالی؛ از زبان مهمانداران هواپیما
۱۳۹۸/۱۱/۱۰ پنج شنبه
9 توصیه برای داشتن یک پرواز عالی؛ از زبان مهمانداران هواپیما

چیزهای زیادی هست که اگر بدانیم و به کارشان گیریم، سفرهای هوایی را به کام خود شیرین‌تر کرده‌ایم.. قبل از پرواز با چه برنامه‌ای بخوابیم، چطور وسایلمان را جمع کنیم، از چه راه‌هایی خودمان را ساعت‌ها در هواپیما سرگرم کنیم و خیلی چیزهای دیگر خوشبختانه باید گفت امروز محصولات و برنامه‌های بسیاری طراحی شده‌اند تا سفری دلپذیر را برایمان به ارمغان آورند...

خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش ..
۱۳۹۸/۱۰/۷ شنبه
خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش ..

خانه‌هایی درختی در کوهستان‌های آلپِ اتریش به‌زودی درهای خود را به روی علاقه‌مندان باز می‌کنند؛ آن هم با دیوارهای شیشه‌ای و سوناهای اختصاصی..

به این خانه‌های اسکیموییِ طالع‌بینی و هری‌پاتری‌ کنار ساحل پناه ببرید و دست زمستان سرد را ببندید
۱۳۹۸/۱۰/۴ چهارشنبه
به این خانه‌های اسکیموییِ طالع‌بینی و هری‌پاتری‌ کنار ساحل پناه ببرید و دست زمستان سرد را ببندید

زمستان فرارسیده است و تنها یک کار می‌توان کرد: سرپناهی باید یافت. اما بیایید این زمستان را به جای سر کردن در اقامتگاه‌های قدیمی، چند صباحی را در یک ایگلو (خانه‌ی اسکیموییِ) فوق لوکس و چندحسی سپری کنید....

شده تا به حال در هواپیما درخواستِ غذای بیشتری کنید؟
۱۳۹۸/۹/۱۰ یکشنبه
شده تا به حال در هواپیما درخواستِ غذای بیشتری کنید؟

معمولاً همه از کیفیت غذای هواپیما شاکی اند، اما هستند پروازهایی که غذاهایی تحویل می‌دهند جذاب که از زیرِ دستِ سرآشپزهای درجه یک بیرون آمده و آنقدر خوشمزه است که خودتان خواهید خواست کمی بیشتر برایتان بیاورند...