بهترین راه‌های پیشگیری و درمان نیش پشه، بر اساس توصیه‌های یک متخصص

نیش پشه ، قرمزی و التهاب پس از آن حس ناخوشایندی است که هرکسی به شکلی در جهت پیشگیری از آن اقداماتی را انجام می دهد ، اما بهتر است نظر متخصصان را در این زمینه بدانیم .

 

 

کل تابستون بیرون از خونه اید؟ ما مراقبتونیم.

 

تابستان، وقتی‌ است که همه می‌روند در آفتاب غرق شوند. برای پشه‌ها این درست، زمانی‌ست که شما را زنده‌زنده بخورند! احتمالاً هروقت می‌خواهید برای سفر به دل جنگل‌ها بروید، اسپری ضدحشره را از یاد نمی‌برید، اما شاید در این تابستان برای هر بار پارک رفتن، این اسپری را دیگر فراموش کنید. ولی نترسید. ما از یک متخصص پرسیده‌ایم چطور می‌شود از شر نیش پشه خلاص شد؟

 

دکتر لَری لوت‌ویک، متخصص بیماری‌های عفونی در نظام بهداشتی کلینیک مِیو در او کلر ویسکانسین ایالات متحده به ما گفت: «اولش می‌تونید یه تیکه یخ بذارید رو جایی که پشه نیش زده. این برای خوابوندن ورم، قرمزی و از بین بردن خارش و سوزشش خوبه.» دکتر لوت‌ویک توضیح داد که بعد، خوردن یک آنتی‌هیستامین غیرمسکن مثل ستیریزین (زایرتک) هم می‌تواند خوب باشد.

 

«اگه خواستین بعدشم می‌تونید جای نیش رو با یه دیفن‌هیدرامین موضعی یا کورتيکواستروييد بپوشونید.»

 

نیش پشه معمولاً تا چه مدت می‌ماند؟ دکتر لوت‌ویک می‌گوید «از بین رفتن این نیش یه چند روزی طول می‌کشه.» آیا می‌شود شب‌ها دیگر از دست این نیش‌ها راحت شد؟ «وقتایی که التهابش کمه، شاید؛ ولی معمولاً نه»

 

اگرچه راه‌هایی هست برای محافظت از خود در برابر نیش پشه، اما احتمالاً باید با این مسئله کنار بیاییم که نمی‌شود کلاً از شر این قضیه رها شد. «غیرممکنه بشه کاری کرد که هیچ وقت در معرض نیش پشه‌ها نباشیم.» این حرفی‌ست که دکتر لوت‌ویک به ما می‌زند.

 

او می‌گوید «برای اینکه کمتر در معرضش باشین، باید سعی کنید لباسای روشن رنگی نپوشید و عطرای غلیظ هم نزنید. سعی کنید لباسایی بپوشید که هرچه بیشتر همه‌ی بدنتون رو بپوشونه» او می‌گوید حالا ممکن است پوشیدن این همه لباس در اوج تابستان برایتان سخت باشد، اما اگر می‌خواهید به جای شلوار، بیشتر شورت بپوشید یادتان نرود از اسپری‌هایی استفاده کنید که حاوی DEET(N,N-diethyl-meta-toluamide) باشند.

 

باید همچنین به محیط هم توجه کنید. دکتر لوت‌ویک می‌گوید «سعی کنید زیاد تو جاهای آروم و جاهایی که همه‌ش تو سایه‌ست، نمونید. یا مثلاً جاهایی که آب راکد وجود داره. اگرم گلدون دارید یا هرچیز دیگه‌ای که با آب راکد سر و کار داره، حتماً زهکشی‌ش کنید. جوری که آب بتونه خالی شه.» او همچنین توصیه می‌کند آب درون لوله‌های شیروانی و استخرهای کودکان، حتماً باید هفته‌ای، یک بار خالی شود. یا اگر پرنده دارید، حتماً محل آبخوری‌شان را زودبه‌زود عوض کنید.

 

اگر در پایان یک سفر طبیعت‌گردی، دیدید بدنتان پر شده از نیش پشه، نگران نباشد. این گزیدگی‌ها اکثراً با گذشت زمان، از بین می‌روند. با این حال ممکن است جای آنها دچار عفونت باکتریایی شود. اگر عفونت باکتریایی پیش بیاید، معمولاً خود را یک تا سه روز بعد از گزیدگی نشان می‌دهد. دکتر لوت‌ویک می‌گوید: «گاهی وقتا تشخیص اینکه جای نیش، عفونی شده یا این خودشه که ملتهبه، کار سختیه. اما اگه بعدش علائمی مثل تب یا یخ کردن ناگهانی رو دیدید یا قرمزی جای نیش بیشتر و بیشتر شد یا اگه دیدید، شروع کرد به از دست دادن آبش، حتماً با یک مرکز خدمات درمانی، در موردش مشورت کنید.» دکتر لوت‌ویک اشاره می‌کند اگر جای نیش پشه، عفونی شود، ممکن است نیاز به داروهای ضدباکتریایی داشته باشید.

 

ویروس نیل غربی، شایع‌ترین عفونتی‌ست که به خاطر نیش پشه در آمریکا اتفاق می‌افتد. این عفونت، می‌تواند به آنسفالیت (ورم مغز) بینجامد. سالخوردگان هم بیشتر در معرض آنند. عفونت‌های دیگری همچون تب زرد، تب دِنگی، ویروس چیکونگونیا و مالاریا نیز به خاطر نیش پشه رخ می‌دهند. با این وجود، این دسته از عفونت‌ها معمولاً تنها در بیرون از آمریکای قاره‌ای دیده می‌شوند.

 

حالا با تمام اینها اگرچه احتمال آسیب جدی به خاطر نیش پشه، کم است، اما شاید بهتر باشد امسال، تابستان هروقت تصمیم گرفتید به گشت و گذارهای ماجراجویانه‌تان بپردازید، اسپری ضدحشره را نیز با خود، همراه ببرید.

 لوفت هانزا پروازهای خود در آسمان ایران  را به حالت تعلیق درآورد
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ شنبه
لوفت هانزا پروازهای خود در آسمان ایران را به حالت تعلیق درآورد

پرواز روزانه تهران به فرانکفورت از سوی شرکت لوفت‌هانزا لغو شد.

رنگ سال جدید، همرنگِ رؤیای مسافران است در زندگیه واقعی اما کجاست؟
۱۳۹۸/۱۰/۲ دوشنبه
رنگ سال جدید، همرنگِ رؤیای مسافران است در زندگیه واقعی اما کجاست؟

(شرکت رنگپردازی پانتون )که مسئول پشتیبانی سیستم رنگشناسی و ساختِ رنگها در فضای دیجیتال و واقعی در سطح جهان است و هر ساله در اواخر آذر (میانهی دسامبر) رنگ سال میلادی بعد را تعیین میکند اخیراً رنگ سال 2020 را هم اعلام کرده ا ست. ...

چه‌قدر زودتر از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟
۱۳۹۸/۹/۱۰ یکشنبه
چه‌قدر زودتر از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟

بهتر است مقداری از وقتتان را قبل از پرواز خالی کنید، مگر اینکه خیلی عاشق ریسک باشید. اگر خواهان تجربه‌ای آرام و دلنشین از پروازتان هستید، این مطلب را بخوانید. اینجا قرار است ببینیم چه مدت زودتر از پرواز باید به فرودگاه برویم...

به لطف تکنولوژی بیومتریک، به‌زودی چهره‌‌ی شما می‌شود گذرنامه‌تان
۱۳۹۸/۸/۱۹ یکشنبه
به لطف تکنولوژی بیومتریک، به‌زودی چهره‌‌ی شما می‌شود گذرنامه‌تان

گذرنامه‌های شلوغِ پر از مهر احتمالاً تا چند وقت دیگر جایشان را به عنبیه‌ی چشم‌ها خواهند داد.